Idyll - än så länge
600 lägenheter, och 1.500-1.800 nya invånare - med sådant laboreras det nu för Marby-Unnerstad.I kommunens pågående, som termen lyder, programarbete. Där det finns delade meningar om, hur bilvägar och annat ska dras ut till detta framtida bostadsområde.
En lantlig idyll, med spridda gårdar, odlingsmarker och en del fritidsbebyggelse. Men nu planeras här för någonting helt annat. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto: Fotograf saknas!
Idag tar stadsbebyggelsen åt det här hållet slut med Lindö, som på senare år även tänjts ut österut med alla de nya Långtorpsvillorna. Bortom Lindö tar skogspartier och odlingsmarker vid, med betydande naturvärden.
I fortsättningen längs Bråviken kommer sedan sommarstugeområdena Marby och Unnerstad, och bortom dem en golfbana, vägen mot Djurön och den samlade bebyggelsen ute vid Djurö Kvarn.
Ett förslag till program har tagits fram på stadsbyggnadskontorets planenhet, med syfte att "klargöra förutsättningarna och begränsningarna" för området. Programmet ska upp för godkännande i stadsplaneringsnämnden på tisdag.
Målsättningen är här att visa, hur Marby och Unnerstad kan omvandlas från ett jordbrukslandskap med stort inslag av fritidsbebyggelse till ett attraktivt nytt bostadsområde. Det räknas med bortemot 1.800 nya invånare här, utöver de ca 210 som redan bor permanent.
Bebyggelsen vill man se varierad, både när det gäller hustyper och upplåtelseformer. Man räknar med tre byggetapper, och början i direkt anslutning till dagens Marby.
Dalgången
Därefter kommer turen till dalgången mellan Marby och Unnerstad, varefter i en tredje etapp de östra delarna av Unnerstad kommer att bebyggas. I dalgången blir det, tänker man sig, också plats för centrumverksamhet med någon butik, kanske en restaurang.
Som förebild för det nya området anges 1920-talets ideal trädgårdsstaden, som kommit på modet igen när nu funktionalismen tycks ha gjort sitt. Något i stil med Röda stan är vad man tänker sig, tät bebyggelse med rika inslag av grönska.
Kontroversiellt
Mest kontroversiellt har hittills varit, hur nya Marby-Unnerstad ska knytas till det vägnät som redan finns. En huvudfråga är,om det verkligen ska dras en ny väg från Lindö och genom terrängen ut till Marby - eller om biltrafiken liksom hittills ska ledas via vägen mot Djurön.
I beslutsunderlaget från stadsbyggnadskontoret förordas ny väg från Lindö, närmare bestämt genom att Bråviksvägen förlängs från den punkt där den idag mynnar ut i Lindövägen.
Den nya vägen ska sedan i en sväng dras utanför bebyggelsen, söder om Holmtorpets betesmarker och därefter över Dömestads gårds marker (som kommer att påverkas starkt negativt, liksom också brukningen kommer att försvåras). Den vägen skulle då vara för både bilar och bussar.
Stadsbyggnadskontoret ser detta alternativ som den kompromiss mellan olika intressen, som här måste till. Däremot bedöms det som olämpligt att inskränka sig till infart enbart från vägen mot Djurön.
Där närmar sig trafikbelastningen redan gränsen. Att rusta upp och bygga ut denna väg bedöms bli dyrt samt, om det ens blir aktuellt, ligga långt fram i tiden för väghållaren Vägverket.
Mot det här alternativet, med ny väg från Lindö, har olika slags kritik förts fram under programarbetets gång. Man har gått emot det stora ingreppet i natur och odlingslandskap. Och vägen mot Djurön, argumenterar man då, den behöver ändå under alla förhållanden byggas ut, på grund av alla tunga transporter som redan går där.
Blir mycket dyrt
Kollektivtrafikenheten är också helt emot denna nya led. I så fall måste man nämligen hålla två olika linjer, en till Lindö och en helt annan till Marby-Unnerstad. Vilket då skulle kosta orimliga 100-150 milj kr extra.
Bättre då att förlänga Båtsmansgatan ut till Marby, och då som ett rent kollektivtrafikstråk (där det kanske i någon framtid kan bli aktuellt med spårvagn). Då klarar man sig med nuvarande linje 116, som bara får lite längre att köra.
Och eftersom det lär dröja, innan Marby-Unnerstad får befolkningsunderlag nog för kollektivtrafik så räcker det om man, som ett första steg, prioriterar gång- och cykelvägarna från Marby till nuvarande linje 116:s Lindöhållplatser.
Kritik finns
Allmänt påpekas i programförslaget, att det finns en hel del naturhänsyn att ta. Området beskrivs som mycket skiftande, med sina kontraster mellan vida fält, höjdsträckningar och vatten. Där finns viktiga hemvister och häckningsplatser för fåglar och insekter.
Det finns motstånd mot själva idéerna om att på det här viset omvandla sommarstuge- och naturidyllen kring Marby och Unnerstad.
I remissvaren har bl a stadsantikvarie Ann-Charlotte Hertz och Naturskyddsföreningen ställt sig kritiska till de omfattande planerna. Också de som redan bor i området har varit starkt negativa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!