– Vi kommer att via en rekvisition som man får hos områdeskontoret, stå för färg, tapeter och tillbehör som penslar, tejp och roller medan hyresgästen får stå för själva arbetet, förklarar Lars Löfgren, marknadschef hos Hyresbostäder.
Varför gör ni den här satsningen?
– Enbart för att våra hyresgäster ska må bra och trivas i sina lägenheter.
Kostnaden kan väl bli ganska hög, med tanke på att ni har cirka 10 000 lägenheter?
– Nja, nu tror jag nog inte att alla nappar på det här erbjudandet, men visst är vi beredda att stå för den här kostnaden, för de som vill göra sin lägenhet mer trivsam.
Får man välja vilket färg eller tapet, som man vill?'
– Det är inte helt fritt, utan det finns ett antal färger och tapeter som vi tagit fram och som är relativt neutrala.
Så man får inte måla ett rum exempelvis svart med inlagda guldstjärnor?
– I princip får man faktiskt det, men då får man köpa färgen själv och då måste man återställa lägenheten i ett mer neutralt skick igen, när man flyttar, eftersom alla inte gillar svart.
– Men om man målar om eller tapetserar, ungefär som vi gör, när vi renoverar en lägenhet och använder lite sunt förnuft, så behöver man inte gör någon återställning, om man flyttar.
Hur ofta kan man få ny färg eller nya tapeter?
– Som mest kan man få nytt material vart sjunde år för varje rum.
Behöver man även skriva på något avtal?
– Ja, och det handlar om att man ska utföra målningen eller tapetseringen på rätt sätt, efter de instruktioner man får.