Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hur lönsam är Ostlänken?

Ingen vet idag, hur många miljarder som Ostlänken kommer att gå lös på.
De summor som angetts är bara uppskattningar.
Faktiskt finns ingen giltig beräkning av projektets allmänna lönsamhet.

NORRKÖPING2006-12-29 06:00
Eva Dufva, informationsansvarig på Banverket, påpekar att eftersom Ostlänken ännu inte är kostnadsberäknad blir det missvisande att, som i torsdagens Folkbladet, använda siffran 15 miljarder kr.
Genom årens lopp har olika skattningar av kostnaden gjorts. För några år sedan talades det t ex om 13 miljarder kr. Men någon mer säker siffra har man inte, förrän Banverkets järnvägsutredning blir klar.
När man hör talesmän för regionen kan den samhällsekonomiska nyttan tyckas vara given, ja rentav överväldigande. Men här handlar det kanske väl så mycket om tro som om vetande.

Ett av alternativen
Siffran 15 miljarder kr, anförd på senare tid, är i själva verket bara ett av alternativen i Banverkets färska analys av Ostlänkens samhällsekonomiska effekter.
Men de visar inte alls på, vad järnvägsprojektet verkligen kommer att kosta, för det är det ju ingen som vet, Utan vad som, i olika alternativ, visas är hur stora investeringskostnader som olika nivåer av samhällsekonomisk nytta kan "bära".
Optimalt samhällsnyttig blir Ostlänken med anslutning till Skavsta, samt med nyttoeffekter även för Götalandsbanan (Stockholm-Göteborg över Jönköping, varav Ostlänken då blir en del).
Där beräknas den samhällsekonomiska nyttan uppgå till 25,5 miljarder kr, vilket skulle motivera investeringskostnader på 16,6 miljarder kr.

Nyttan sjunker
Men utan anslutning Skavsta sjunker den samhällsekonomiska nyttan till 19 miljarder kr. I så fall får Ostlänken inte kosta mer än 12,2 miljarder kr för att vara ekonomiskt motiverad.
Om sedan Götalandsbanan inte byggs ut som planerat sjunker samhällsnyttan för Ostlänken till 16 miljarder. Då kan inte någon högre investeringskostnad än 10,3 miljarder kr motiveras samhällsekonomiskt.
Med de här scenarierna är den stora samhällsnyttan av Ostlänken inte helt given. Det hela beror inte minst på hur Skavsta utvecklas, och att anslutningen dit blir av. Här finns osäkerhetsfaktorer, som t ex lågprisflygets framtid.
"Gränsen" för bärkraftig investeringskostnad utan Skavsta, alltså 12,2 miljarder, ligger under de kostnader som i varje fall hittills har uppskattats för Ostlänken.

Stora vinnare
Enligt Banverkets samhällsekonomiska rapport blir Ostlänkens stora vinnare trafikföretag, resenärer och godskunder. Medan effekten däremot blir "kraftigt negativ" för skattebetalarna.
Den stora frågan är nu vad Ostlänken verkligen kommer att kosta - och detta blir ju då en något osäker punkt i hela projektet. Banverket konstaterar också, att "någon traditionell lönsamhetsberäkning" idag inte kan göras.
Antagligen är det mot just den här bakgrunden som regeringen nu vill se regionalt deltagande i finansieringen av Ostlänken.
Medan det däremot för Ostlänkens VD Per Sandström verkar vara en självklarhet, att staten måste stå för fiolerna för detta stora nationella projekt.
Sandström och regionen är övertygade om Ostlänkens oumbärlighet. Men regeringen, och finansieringen, kan bli svårare nötter att knäcka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om