- Man kan inte säga att den trängt ut i organisationen vare sig här eller där, säger Torbjörn Mortensen, vd för Linköping City Airport.
Vi intervjuar honom innan beskedet om Skyways återinträde i Norrköping meddelats. Mortensen beklagar då krisen som uppstått, sådana här tapp är inte bra för regionen.
Svår ekvation- Så det finns inget bra i det här. Men jag säger också som alltid, att det är drygt att driva två flygplatser så nära varandra. Jag vet inte riktigt, hur man ska få ekonomi i det. Men nu är det ju en politisk lösning att ha två flygplatser, och det har vi bara att acceptera.
Möjligheterna att spara genom samarbete är, menar han - till skillnad från de i varje fall i sina uttalanden så optimistiska politikerna - begränsade. Infrastrukturen på vardera flygplatsen måste ju under alla förhållanden hållas igång,.
- Det finns det en övertro på, hur mycket pengar som finns att spara på driften. Dessutom är det ju här i Linköping Saab som svarar för huvuddelen av driften. Där är det inte lätt att slå ihop med en kommunal verksamhet som den i Norrköping.
Inte mer nuMöjligen kan en del sparas framöver på ledningssidan, även om det inte är så alldeles lätt där heller. Enda samarbetet idag är inom marknadsföringen.
- Rent praktiskt är det inte mer samarbete nu än det varit tidigare, konstaterar Torbjörn Mortensen.