Det avslöjar idag näringslivsdirektören Pontus Lindblom hos Norrköpings kommun, angående fabriken som ska tillverka litiumbatterier till elbilar.
– Vi har kommit överens med Finspångs kommun, att samarbeta för att försöka få de ansvariga för batterifabriken att placera den här i Norrköping?
Vad innebär samarbetet?
– Vi nämner det tänkta samarbetet med Finspångs kommun i vår senaste offertrunda till fabriksledningen. Och att vi valt att samarbeta med Finspång är givetvis att där finns det högteknologiska företaget Siemens med massor av kompetens och som kan tänkas samarbeta med en sån här stor fabrik och dessutom har man mycket bra utbildning av ungdomar i Curt Nicolin-gymnasiet.
– Samtidigt ser vi möjligheten till en batterifarbrik i Norrköping, som en östgötsk och regional satsning, där vi kan hjälpa och stötta varandra, även om fokus givetvis kommer att bli på Norrköping och Finspång.
Vad innehåller offerten för olika delar?
– Offerten är en gigantisk förfrågan från fabriksledningen, om allt från lämpliga markområden i Norrköping, tillgången till arbetskraft, arbetskompetens, pendlingsavstånd, tillgång till hamn, E 4-an och mycket annat.
Kan du berätta något om vilka markförslag ni presenterar?
– Nej, inte just nu och det är vissa problem med att kunna presentera markförslagen, eftersom de vill ha 50 hektar, cirka 35-40 fotbollsplaner i storlek, till sitt förfogande. Men det är nog ett problem som alla inblandade kommuner brottas med. Jag kan bara säga så mycket som att vi ser möjligheter att kunna gå dem till mötes i den frågan.
Vet du hur många kommuner ni konkurrerar med om batterifabriken?’
– Ja, idag gick de ut med den exakta siffran, som visar att det är exakt 20 kommuner runt om i Sverige, som fått en förfrågan om att få batterifabriken.
Vad gäller för offertlämningen?
– Vi levererar hela tiden offertsvar på olika frågor om vilken kapacitet och vilka resurser vi har. Sista offerten kommer vi att skicka i mitten av mars. Sedan ska fabriksledningen ta beslut om vilken kommun de väljer i sommar och därefter ska byggstart ske under 2018 och fabriken stå klar 2023, enligt deras önskemål.
Bakom fabrikssatsningen, som kallas Northvoltprojektet, står Peter Carlsson, före detta chef för Tesla, ett amerikanskt elbilsbolag.
Totalt beräknas satsningen kosta 40 miljarder kronor och bland investerarna märks Vattenfall, EU, Stena , Energimyndigheten och Vinnova.