Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hopp om byggstart för Ostlänken

NORRKÖPING
Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Stockholm och Östergötland, kan börja byggas år 2006 eller 2007. I alla fall om Östra banregionen får som den vill.
- Det är första gången vi tror att den ska kunna komma med i den fastställda nationella planen, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Östra banregionen.

Norrköping2002-09-06 00:00
Banverket har fått regeringens uppdrag att ta fram en nationell banhållningsplan för perioden 2004 - 2015. I dagarna lämnar samtliga regioner in förslag på åtgärder till Banverket. Förslagen ska sedan värderas och sammanställas till en nationell plan.

<b>Mälardalen</b>
Östra banregionen ansvarar för järnvägsnätet i Mälardalen och Östergötland. Högst upp på prioriteringslistan finns åtgärder för persontrafiken i Stockholmsområdet.
- Det absolut viktigaste i järnvägsnätet är att bygga ut kapaciteten i Stockholm. Annars är det ingen idé att bygga Ostlänken, om det inte går att sätta in fler tåg och det blir stopp i Stockholm, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Östra banregionen.
En möjlig byggstart för Ostlänken är år 2006 eller 2007, säger Kjell-Åke Averstad.
- Planeringsarbetet pågår.
Fram till idag har ett bolag, med landstinget och kommunerna i Östergötland som intressenter, drivit frågan. Från och med årsskiftet tar Banverket över planeringen.
- Jag är ganska säker på att vi kan få medel i den nationella planen till Ostlänken, säger Kjell-Åke Averstad.

<b>11 miljarder</b>
Det skulle kosta 11 miljarder att bygga Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Stockholm - Järna - Nyköping - Norrköping och ner till Linköping.
Den planeringsram som riksdagen angivit när det gäller järnvägsinvesteringar för hela landet 2004 - 2015 är 100 miljarder kronor. Bara inom Östra banregionen, en av fem banregioner, finns förväntningar om åtgärder för ca 60 miljarder kronor. En hård prioritering måste göras.
Det förslag Banverket kommer fram till går ut på remiss första halvåret 2003. Planen fastställs av regeringen nästa höst, i slutet av år 2003.
Enligt Kjell-Åke Averstad har Ostlänken nämnts i direktiven från regeringen som ett intressant projekt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om