Hopp om byggstart för Ostlänken
NORRKÖPINGOstlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Stockholm och Östergötland, kan börja byggas år 2006 eller 2007. I alla fall om Östra banregionen får som den vill.- Det är första gången vi tror att den ska kunna komma med i den fastställda nationella planen, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Östra banregionen.
<b>Mälardalen</b>
Östra banregionen ansvarar för järnvägsnätet i Mälardalen och Östergötland. Högst upp på prioriteringslistan finns åtgärder för persontrafiken i Stockholmsområdet.
- Det absolut viktigaste i järnvägsnätet är att bygga ut kapaciteten i Stockholm. Annars är det ingen idé att bygga Ostlänken, om det inte går att sätta in fler tåg och det blir stopp i Stockholm, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Östra banregionen.
En möjlig byggstart för Ostlänken är år 2006 eller 2007, säger Kjell-Åke Averstad.
- Planeringsarbetet pågår.
Fram till idag har ett bolag, med landstinget och kommunerna i Östergötland som intressenter, drivit frågan. Från och med årsskiftet tar Banverket över planeringen.
- Jag är ganska säker på att vi kan få medel i den nationella planen till Ostlänken, säger Kjell-Åke Averstad.
<b>11 miljarder</b>
Det skulle kosta 11 miljarder att bygga Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Stockholm - Järna - Nyköping - Norrköping och ner till Linköping.
Den planeringsram som riksdagen angivit när det gäller järnvägsinvesteringar för hela landet 2004 - 2015 är 100 miljarder kronor. Bara inom Östra banregionen, en av fem banregioner, finns förväntningar om åtgärder för ca 60 miljarder kronor. En hård prioritering måste göras.
Det förslag Banverket kommer fram till går ut på remiss första halvåret 2003. Planen fastställs av regeringen nästa höst, i slutet av år 2003.
Enligt Kjell-Åke Averstad har Ostlänken nämnts i direktiven från regeringen som ett intressant projekt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!