Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hon ska göra S bättre på småföretag

Hon vill göra Socialdemokraterna bättre på småföretagarfrågor. På måndagen träffade Hanna Westerén (S) småföretagare i Norrköping.

Dialog. Micael Wahlberg, David Frykerås och Eva Lindh (S) och Hanna Westerén (S).

Dialog. Micael Wahlberg, David Frykerås och Eva Lindh (S) och Hanna Westerén (S).

Foto: Karoline Montero Araya

NORRKÖPING2016-11-01 12:00

Hanna Westerén är riksdagsledamot från Gotland, ersättare i riksdagens näringsutskott och ansvarar för Socialdemokraternas småföretagarpolitik.

Hon reser nu landet runt för att samla på sig konkreta lokala exempel från småföretagares verklighet. Småföretagarna känner sig ibland som en lite bortglömd grupp hos Socialdemokraterna, säger hon, något hon vill ändra på.

I näringslivets hus, i Strykbrädan, träffade hon näringslivsdirektör Anne Revland och tre småföretagare: Sofia Andersson, som specialiserat sig på att fotografera miljöer där man bygger nytt, David Frykerås, vd på Againity som bygger sopförbränningsanläggningar, och tar hand om spillvärme, och gör grön el av det, med marknad i bland annat Kenya, och Micael Wahlberg, kommunikationsansvarig på Science Park och tillverkare av handgjorda klockor som exporteras till flera världsdelar.

Wahlberg håller också kursen Make It, om hur man skapar livskraftiga affärsmodeller för små företag.

– Det handlar om digitalisering och globalisering. Man ska försöka använda digitala verktyg och sedan hitta sin marknad globalt, säger Micael Wahlberg som efterlyser ett internationellt förenklingsarbete.

Hanna Westerén tog efter mötet med sig synpunkter som behovet av långsiktiga villkor, oron för att det är dyrt och svårt att anställa och något som var "tydligt och spännande" i Norrköping: behovet av exportfrämjande, att man vill ut på nya marknader, och behovet av stöd av svenska myndigheter på plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om