Händelsen inträffade i oktober förra året.
Personen får i vanliga fall mat och dryck två gånger om dagen som en del i sin hemtjänstinsats.
Hemtjänsten gjorde under perioden tre besök hos personen men på grund av brister i informationsöverföringen uppmärksammades inte vilken tid som förflutit sedan personen senast åt eller drack.
Efter att inte ha ätit och druckit vid hemtjänstens två senaste besök kontaktades anhöriga av omvårdnadspersonalen men denna åtgärd dokumenterades inte.
Det tredje besöket utfördes av personal som var ovan att besöka hemtjänsttagaren.
Som en följd av detta och brister i informationsöverföringen uppfattades inte allvaret i personens situation.
Till slut uppmärksammade anhöriga hemtjänsten om situationen.
– Hemtjänsttagaren var medtagen och kall men återhämtade sig efter intag av dryck. Utredningen visar på brister främst när det gäller dokumentation, kommunikation och kunskap om demenssjukdom, skriver kommunen på sin hemsida.
Sedan händelsen har flera åtgärder vidtagits för att brukaren inte ska råka ut för något liknande i framtiden.
Vård- och omsorgskontoret har även upprättat en åtgärdsplan som bland annat innehåller utbildningsinsatser och inrättandet av arbetslag med ansvar för mindre geografiska områden.
Händelsen är anmäld till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Sarah.