– Därmed vill jag skicka en moderat eloge till tekniska nämndens ordförande Håkan Liljeblad (S), som lyssnat på kritiken från mig, säger Åke Bjerselius, (M). Det är bland annat många fattiga pensionärer som åkt fast för fortkörning här och både jag och många med mig anser att 40 är mer anpassat till vägens beskaffenhet, än de 30 som kommunen sänkte till för ett år sedan.
Men det är inte bara på Urbergsgatan som kommunen ändrar sitt tidigare beslut, utan även på tre andra ställen. Men där handlar det om hastighetssänkningar:
Lindövägen mellan Bergagatan och Rönnagatan ändras till 40 från 60.
Finspångsvägen vid Eneby kyrka ändras till 40 från 60
Hjalmar Brantings gata och Gustaf Janzéns gata, ändras till 40 från 60.
Kritiken utvärderadSå här förklarar trafikplaneraren Magnus Ståhl, de nya ändringarna:
– Vi har fått mycket synpunkter från allmänheten efter vår stora hastighetsöversyn och förändring i fjol, både ris och ros, och nu har vi efter en utvärdering, beslutat om ändring på fyra gator. Därav höjer vi hastigheten på ett ställe, i Vilbergen, och sänker hastigheten på de tre andra platserna.
Rättat till felFörutom en säkrare trafik med lägre hastigheter, har Håkan Liljeblad poängterat att lägre hastighet inne i Norrköping, ger minskat buller och bättre luftkvalitet, eftersom det inte blir lika många start- och stoppsituationer.
– Det har också visat sig bli så, säger Håkan Liljeblad. Men med tanke på den stora förändring av hastigheterna i Norrköping som vi gjorde i fjol, kan det bli fel på något eller några ställen och det är detta som vi nu rättat till.
Läs mer i fredagens tidning.