"Här ska flygas"
Norrköpings ledande politiker är helt inriktade på att ta fajten med Luftfartsverket och regeringen om Kungsängen.- Det kommer att flygas från Kungsängen i framtiden också, försäkrar kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson.
- Det kommer att flygas från Kungsängen i fortsättningen också, försäkrar Mattias Ottosson. Norrköpings kommun har ju också garanterat flygplatsens fortbestånd fram till maj 2009. FOTO: JANNE FORSBY
Foto: Fotograf saknas!
- Staten har det övergripande ansvaret, betonar Ottosson. Luftfartsverket har ju dessutom varit med om att peka ut Norrköping som ett nordiskt transportcentrum, och det utpekandet har ju också gjorts på europeisk nivå. Därför tycker jag att det är lite konstigt, att Luftfartsverket agerar så här.
Fråga till Messing
Ulrika Messing, infrastrukturministern, har redan uppvaktats. I nästa vecka kommer turen till statsministern, som då besöker Finspång för att träffa östgötapolitiker.
- För Ulrika Messing har vi visat på betydelsen av flygplatsen för Norrköping. Nu ska vi lyfta frågan med Göran Persson, säger Ottosson.
På fredagen ställde Billy Gustafsson (s) i riksdagen en direkt fråga till Messing om vad hon tänker göra för att säkra flyget på Kungsängen.
Ottosson pekar på regeringens höga avkastningskrav som en bakgrund till Luftfartsverkets agerande. Men detta är ju då också något, som regeringen själv kan råda bot på.
Olika lösningar
Om det blir förhandlingar med Luftfartsverket kan, framhåller Ottosson, olika lösningar tänkas.
- Det kan bli en privat aktör som tar över. Det kan också bli en blandning av staten, det privata näringslivet och kanske någon offentlig aktör. Det ligger ju också helt i linje med det som Lena Micko och jag presenterade.
Gemensamt bolag
I det utspelet, som kom i förra veckan, ingick som en central del ett gemensamt driftsbolag för båda flygplatserna, Norrköping och Linköping.
Ottosson räknar med stöd från näringslivet i de fortsatta diskussionerna. Östgötaflyget betjänar ju idag främst det lokala näringslivet.
Fler flighter
Han hoppas på fler flighter från Kungsängen, det är ju sådant som får upp lönsamheten. Vidare anser han att Luftfartsverket varit väl passivt när det gällt nya idéer för Kungsängen. Han nämner att det t ex kunde ha gjorts mer för att få lågprisaktörer till fraktfly
Siemens i Finspång svarar ensamt för 15 procent av utrikesresorna från Östergötland. Patrik Markos, ansvarig för tjänstresorna, påpekar att näringslivet genom Handelskammaren uttalat sig för en gemensam flygplats i Östergötland. Han gör själv heller ingen hemlighet av, vilken av de befintliga flygplatserna, som det då bör handla om
Stora investeringar
- Linköping i all ära, men de klarar ju inte stort mer än den volym de har idag. Ska Linköping överhuvud taget kunna klara mer trafik krävs ju väldigt stora investeringar. Men nu måste kommunerna ta sig i kragen och komma till någon uppgörelse med Luftfartsverket.
Enligt Holmens VD Magnus Hall kommer näringslivet nu främst att agera som samtalspartner, och då inte minst med Norrköpings och Linköpings kommuner.
- På kort sikt är det ju som det är. Men på lite länge sikt måste vi ju få en koncentration till en flygplats. Den diskussionen har väl stått lite i väntläge, men nu måste den komma igång.
- Men det är ju också viktigt att poängtera att staten här måste ta sitt ansvar. Man kan ju i och för sig förstå, att Luftfartsverket tagit det här beslutet. Men regeringen har ju att ta ställning från ett annat perspektiv, säger Magnus Hall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!