Tråbrunna är området till vänster om Finspångsvägen när man kommer nerifrån stan, och det andra området är på andra sidan vägen. Det har tidigare gjorts ett planprogram för båda områdena. Nu har man gått vidare med detaljplaner, en för vardera område, för småhustomter.
För båda områdena planeras småhus med max två våningar. I planen för området ovanför Fyrby möjliggörs även flerbostadshus utmed Finspångsvägen med max fyra våningar, för att få en stadsgatukaraktär där.
I Tråbrunna handlar det om förtätning utmed befintlig bebyggelse, i anslutning till Eneby Bollklubb. Fotbollsplaner från Fyrbysidan har flyttats hit.
– Då frigjordes mark på Fyrbysidan och det är därför man planlägger den delen också, bland annat, säger Sani Muric, processansvarig för detaljplanen.
Kommunen ska ta över vägarna i båda områdena.
I Tråbrunna är förslaget att förtäta med friliggande villor, parhus, kedjehus och radhus, totalt cirka 100 hus. Det LSS-boende som finns i ett kulturskyddat hus får utökas med nybyggnation runt det befintliga huset. Planen möjliggör också en skola och ett äldreboende, och en matsal.
I området ovanför Fyrby finns det i dag småhus, kolonilotter och Fyrbyskogen.
– I utställningsförslaget har vi anpassat och minskat intrånget i skogen, så vi behåller de viktiga stråken och bevarar de högsta naturvärdena.
I det här planområdet ska det också bli cirka hundra hus, samma blandning som i Tråbrunna. Och som tidigare nämnts, flerbostadshus och stadsradhus utmed Finspångsvägen för att skapa ett mer slutet gaturum, med lägre hastighet och större trafiksäkerhet. Och en förskola planeras i området.
Intrång på kolonilottsområdet har mött protester.
– Det är vissa kolonilotter som behöver tas i anspråk, bland annat där förskolan ska ligga, och även som en följd av vägstrukturen, för att kunna få till en slinga runt hela området, säger Sani Muric som betonar att det är en förutsättning för planen.
Sani Muric talar om en stadsförtätning som ligger i linje med översiktsplanen: att bygga inifrån och ut.
I Fyrbyplanen finns ett reservat för spårvagn.
I början av februari skickas detaljplanerna ut på utställning.
– Nu har man chansen att tycka till igen.
Byggstart är planerad till 2018.