De hade siktet inställt redan när de startade upp sitt UF-företag Specholder på Kunskapsgymnasiet: det här ska bli något mer, något större. Och så blev det. Efter studenten i våras sommarjobbade Patrik Friman och Mikael Herrgårdh på varsitt håll, men under hösten tog de tag i företaget på allvar. Specholder UF blev Derexo AB.
– Det var bra att vi hade samma mål. Vi har känt varandra sedan sjuan och haft lite olika projekt och idéer tillsammans. Men det var den här produkten vi kände att vi kunde gå bäst med, säger Patrik.
Själva produkten heter ”Zatell” – en liten magnetisk glasögonhållare, som man kan fästa på sina kläder. På så sätt minskas risken att tappa glasögonen. För sitt arbete med Zatell vann killarna Kunskapsgymnasiets tävling ”Draknästet”, de kom på delad andraplats i kategorin ”Årets tillväxtföretag” i SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan 2015 och Patrik fick representera Norrköping i vid Emax sommarläger 2015 för lovande unga entreprenörer.
– Just Emax var väldigt kul. Jag träffade likasinnade entreprenörer i samma ålder, och har kontakt med några av dem än i dag. Vi pushade varandra framåt, det var en rolig upplevelse, säger han.
Patrik och Mikael lyckades få Clas Ohlson intresserade av produkten och efter ett möte på huvudkontoret i Insjön bestämdes det att butikskedjan vill ha in Zatell i sitt sortiment. En dröm som slog in, visar det sig.
– Vi brukade skämta om det, när vi satt i Patriks garage och paketerade: tänk om vi någon gång finns på Clas Ohlsons hyllor, säger Mikael.
Med storordern gick det så klart inte att sköta tillverkningen själva längre, så under ett par nätter mailade killarna ut förfrågningar till olika tillverkare. Efter noga övervägande valdes en fabrik i Taiwan.
– Det var egentligen inte givet att det skulle bli Taiwan, men det handlar om att få ner tillverkningskostnaderna. De gav ett förmånligt pris och kan sköta hela produktionslinjen, från att tillverka, förpacka och skicka hit, säger Patrik.
De har undersökt arbetsförhållandena på fabriken och studerat CSR-certifikatet, som bland annat tar upp mänskliga rättigheter, arbetsmiljö och lokal samhällsutveckling. Planer finns på att besöka den.
– Det vore spännande att resa dit, säger Mikael.
I slutet av förra veckan kom Zatell ut på Clas Ohlsons hyllor. När entreprenörerna såg sin produkt var det en speciell känsla.
– Vi har jobbat väldigt länge med det här. Så det var speciellt att se den!, säger Mikael.
Patrik instämmer:
– Man ser att ens arbete blir avlönat. Det är lite magiskt!
Nu är det fullt fokus på att vidareutveckla produkten. Och att sprida den ännu mer. Målet är att få ut den i hela Europa. Gärna till optikerkedjor.
– Vi bygger en jättebra plattform för framtiden. Det är vårt startskott in i företagsvärlden. Och vi har kommit igång väldigt bra! säger de.