Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Han ska sälja Norrköping

NORRKÖPING
Folkmängden ökar i Norrköpings kommun och Campus-studenterna trivs.
Mitt i den medvinden anställs Thomas Sjölander, 38, för att marknadsföra Norrköping och försöka få hit fler boende och fler företag.
- Visst har jag ett bra utgångsläge och nu gäller det bara att göra något bra av det här i fortsättningen, säger Thomas Sjölander själv.

Thomas Sjölander blir VD för det nya marknadsföringsbolag, med kommunen och näringslivet som delägare och som ska försöka locka hit fler företag och fler boende till Norrköping.
FOTO: JANNE FORSBY

Thomas Sjölander blir VD för det nya marknadsföringsbolag, med kommunen och näringslivet som delägare och som ska försöka locka hit fler företag och fler boende till Norrköping. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2001-12-08 00:00
Det är väl som näringslivsdirektör Björn Persson sa vid presskonferensen igår, att "Thomas Sjölander är pojken med guldbyxorna med de fina förutsättningar han har i starten av sitt nya uppdrag".
Rent tekniskt har Thomas Sjölander fått uppdraget att starta och som VD driva det nya marknadsföringsbolaget i Norrköping, som ägs av kommunen och näringslivet tillsammans.

<b>Mycket att göra</b>
- Visst ser grunden bra ut, men det finns ändå mycket att göra inom marknadsföring och PR för Norrköping, menar Thomas Sjölander. Och jag tänker sjösätta olika aktiviteter.
- Norrköping ligger mycket bra till på kartan och vi har många andra förutsättningar, som gör att jag ser positivt på mitt nya uppdrag.
Ett uppdrag som i grund handlar om att stärka varumärket Norrköping, och öka stadens attraktionsvärde när det gäller företagsetableringar, som studie- och boendeort.
- Vi arbetar redan för att komma igång med bildandet av det nya bolaget efter nyår. Vi tar fram en affärsplan, en marknadsplan och strategier för att få många både små och stora företag med i den här satsningen, som till en början beräknas få en budget på ungefär sex miljoner kronor per år, säger kommundirektör Björn Johansson.
- Det har tagit ungefär 1,5 år att komma fram till att anställa en VD för bolaget. Men vi har haft projektanställda under resans gång och redan idag har vi samarbetsklart med de stora företagen Henry Ståhls, Lundbergs, Lantmännen och ett par till samt kontakter med ett 50-tal mindre företag i Norrköping.
- Vår målsättning är att näringslivet får en majoritetspost i företag och kommunen högst 49 procents ägande, fastslår Björn Johansson.

<b>Med Linköping</b>
- Jag kan även nämna att vi kommer att agera gemensamt med Linköping i många frågor, för att stärka regionen Norrköping-Linköping och dess över 400.000 invånare. Det tjänar säkert båda städerna på.
- När det gäller Campus, säger Björn Johansson, måste vi arbeta på att öka antalet forskartjänster hit, för att få Campus att bli alltmer stabilt och större i Norrköping.

<b>Positiva lantmän</b>
Jan Frisk från Lantmännen ser positivt på nysatsningen:
- Det är intressant och positivt för alla, att vi försöker få antalet företag och antalet invånare att expandera i Norrköping och samtidigt stimulera nyföretagandet.
Angående Thomas Sjölander fick han VD-jobbet i konkurrens med uppåt 100 andra sökande. Han har sina rötter i Västerbotten, men bott i Norrköping sedan 1988 och bland annat varit delägare i företaget IDOK, som utvecklades från fyra till 90 anställda.

<b>Näringshus</b>
Björn Persson avslöjade också att man ska öppna ett "näringshus":
- Det ska bli ett hus där verksamheter inom näringslivet samsas under ett tak, som exempelvis det här nya företaget med Thomas Sjölander, kommunens näringslivskontor, Nyföretagarcentrum med flera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om