Erik Eklund har jobbat i drygt fyra månader som Sjöfartsverkets högste chef. Den första tiden har varit intensiv.
– Det är viktigt för mig att lära mig hur verksamheten fungerar. Jag har varit på 22 olika platser runt om i landet. Nu är jag på Atle. Det är den femte isbrytaren (av sex) som jag besökt, säger generaldirektören.
Han passade på att se isbrytaren när den låg i hamn i Norrköping och firade 50 års tjänstgöring på svenskt vatten förra veckan. Under resorna har det blivit transporter på olika sätt.
– Jag har åkt bil och varit på båtar. Men jag väntar på att flyga någon av våra helikoptrar. Det har jag inte gjort än, berättar Erik Eklund.
Du är relativt ny på jobbet. Vilka blir dina största utmaningar med att leda myndigheten?
– Det är att ta hand om ekonomin. Vi har haft mindre intäkter de senaste åren samtidigt som våra kostnader varit kvar på samma nivå. Sedan måste vi se till att arbeta miljömässigt och ligga i framkant med teknologisk utveckling. Så det finns många saker som behöver genomföras.
Vad kan det vara rent konkret?
– Vi har precis köpt in en elektrisk och batteridriven lotsbåt med bärplansteknik. När den får fart svävar den över vattnet och drar mindre bränsle. Det är den första lotsbåten av sitt slag och vi testar den för att ta steg i vår omställning till fossilfrihet.