Luft väg och vatten – resvägarna är många för nya chefen

Han har rest land och rike runt för att bekanta sig med myndigheten. Erik Eklund har på kort tid härdats i sitt nya jobb som generaldirektör på Sjöfartsverket.

Erik Eklund, har varit generaldirektör på Sjöfartsverket sedan i juni.

Erik Eklund, har varit generaldirektör på Sjöfartsverket sedan i juni.

Foto: Michael Bercu

Norrköping2024-10-31 17:00

Nyheten i korthet

  • Erik Eklund, den nya generaldirektören för Sjöfartsverket, har tillbringat sina första fyra månader på jobbet med att resa runt i Sverige för att lära sig mer om verksamheten.
  • Eklund ser ekonomiska utmaningar och behovet av att ligga i framkant med teknologisk utveckling som de största utmaningarna för myndigheten.
  • Sjöfartsverket har nyligen köpt en elektrisk och batteridriven lotsbåt med bärplansteknik, som ett steg mot fossilfrihet.

Erik Eklund har jobbat i drygt fyra månader som Sjöfartsverkets högste chef. Den första tiden har varit intensiv.

– Det är viktigt för mig att lära mig hur verksamheten fungerar. Jag har varit på 22 olika platser runt om i landet. Nu är jag på Atle. Det är den femte isbrytaren (av sex) som jag besökt, säger generaldirektören.

undefined
Erik Eklund, har varit generaldirektör på Sjöfartsverket sedan i juni.

Han passade på att se isbrytaren när den låg i hamn i Norrköping och firade 50 års tjänstgöring på svenskt vatten förra veckan. Under resorna har det blivit transporter på olika sätt.

– Jag har åkt bil och varit på båtar. Men jag väntar på att flyga någon av våra helikoptrar. Det har jag inte gjort än, berättar Erik Eklund.

undefined
Isbrytare Atle låg i hamn i Norrköping och har tjänstgjort i 50 år.
undefined
Erik Eklund har besök fem av sex isbrytare sedan han blev ny generaldirektör för Sjöfartsverket.

Du är relativt ny på jobbet. Vilka blir dina största utmaningar med att leda myndigheten?

– Det är att ta hand om ekonomin. Vi har haft mindre intäkter de senaste åren samtidigt som våra kostnader varit kvar på samma nivå. Sedan måste vi se till att arbeta miljömässigt och ligga i framkant med teknologisk utveckling. Så det finns många saker som behöver genomföras.

undefined
En ny elektrisk lotsbåt testas. Den svävar över vattnet, vilket gör att den drar mindre bränsle/energi.

Vad kan det vara rent konkret?

– Vi har precis köpt in en elektrisk och batteridriven lotsbåt med bärplansteknik. När den får fart svävar den över vattnet och drar mindre bränsle. Det är den första lotsbåten av sitt slag och vi testar den för att ta steg i vår omställning till fossilfrihet.

Karta: Hanholmsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!