Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hamnen storinvesterar men miljökrav oroar

Norrköpings Hamn och Stuveri AB står i startgroparna för stora investeringar i Pampushamnen samtidigt som man går en oviss framtid till mötes angående nya miljöregler för fartygsbränslet.

Norrkööpings Hamn och Stuveri går en oviss framtid till mötes, när de nya miljökraven för fartyg införes 2015. Men hamnens vd Patrik Åman tror att den nya lagstiftningen kan gynna Norrköping, men riksdagsledamoten Billy Gustafsson (S) vill att regeringen agerar och hjälper till inför omställningen.

Norrkööpings Hamn och Stuveri går en oviss framtid till mötes, när de nya miljökraven för fartyg införes 2015. Men hamnens vd Patrik Åman tror att den nya lagstiftningen kan gynna Norrköping, men riksdagsledamoten Billy Gustafsson (S) vill att regeringen agerar och hjälper till inför omställningen.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2013-05-06 22:12

– Ja, så känns det ungefär, säger Patrik Åman, vd för Norrköpings Hamn och Stuveri AB. När det gäller de kommande investeringarna, är det ett måste för vår del att bygga ut kajen på Pampus, eftersom vi fått direktiv av Norrköpings kommun att lämna inre hamnen, där det planeras bostäder.

Flyttar verkstaden

– Så i framtiden kommer vår verksamhet enbart att koncentreras till Öhmanskajen och Pampushamnen, där vi alltså bygger ut kajen. Jag kan även nämna att vi just nu flyttar ut vår verkstadsdel från Sjötullsgatan här vid huvudkontoret till Pampus, eftersom det är där vi har vår mesta verksamhet och då är det ju praktiskt att verkstaden ligger där också.

Kan bli ett lyft

Men samtidigt finnas det orosmoln, när EU:s nya lagstiftning om mindre svavel i fartygsbränslet träder i kraft januari 2015.

– Direktivet kommer att påverka oss på flera sätt. Vi hoppas att det kan innebära ett lyft för hamnen och att vi kan expandera, säger Patrik Åman.

Läs mer i tisdagstidningen

Svaveldirektivet för bättre miljö togs ursprungligen av FN:s sjöfartsorgan IMO 2008, att svavelinnehållet i bränsle inte får överstiga 3,5 procent från och med 2012.

EU lagstiftade om direktivet 2012 där man satte en övre gräns på 0,5 procent svavelinnehåll från 2020 samt 0,1 procent svavelinnehåll redan från 2015 när det gäller Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om