Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hamnade på fel sida om räcket

NORRKÖPING
För andra gången inom loppen av en vecka hamnade en bil återigen på fel sida vajerräcket på E22:an. Denna gång skedde olyckan i närheten av Valdemarsvik.

Norrköping2003-06-20 00:00
Bilen kom i södergående riktning och hamnade av okänd anledning på fel sida av vägen. Den körde in med fronten i stållinorna och vred sig ett halvt varv - för att därefter kastas över vajern i diket.
Ambulas från bland annat Norrköping ryckte ut till olycksplatsen. Två kvinnor fick föras till Vrinnevisjukhuset med svåra huvud- och nackskador.
Vid olycksplatsen finns ett vajerräcke, längs med vägens sidor, av samma typ som mittvajern på en så kallad två-plus-ett-alternerande väg.

<b>70 vägmil</b>
Dessa har byggts på 70 vägmil i Sverige för att förhindra att bilar kommer över på fel körbana och orsakar frontalkollisoner.
Valdemarsvikolyckan är den andra inom loppet av en vecka då räckena inte fyllde sin funktion på E22. I tisdags inträffade en singelolycka strax söder om Västervik när en jeep körde över på fel sida av vägen.
I Kalmar ska vägverket nu utreda hur Västerviksolyckan kunde ske.
- Frågan är om det var en marginalolycka, eller om det är vanligt att bilar klarar att "klättra" eller "välta" över mitträckena, säger Lennart Ivarsson, trafiksäkerhetsingenjör på vägverket.
- I Västervik var en större jeep och det är värt att uppskatta hur vanligt det är med sådana, även om vajrarna testats på tyngre fordon.
- Men rent generellt hindrar räckena många olyckor. I Kalmar touchar mellan 50 och 75 bilar räckena varje år och det är ett kvitto på att de fyller sin funktion, men vart efter måste förbättringar alltid göras, säger Lennart Ivarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om