Gurun från Skara i ProNova
NORRKÖPING"En helt omusikalisk person" som styr schlagerbranschenEn, i varje fall enligt Bert Karlsson, "helt omusikalisk person" dominerar den svenska schlagerbranschen av i dag.Nämligen han själv.Men så är också sångarens röst bara en liten del i det hela. Mest verkar det i stället handla om förpackningen, marknadsföringen.
Bert Karlsson har ju, onekligen, lyckats - både med skivbolag och annat. Och som en seg-rare togs han också emot av de församlade företagarna.
<b>Sålde inget</b>
Är ju också något uppmuntrande med en, som börjat på noll men som tagit sig fram. Och även om sätten inte alltid varit de mest nobla så var publiken helt med på noterna, när Bert berättade om sina bravader.
So i början av 80-talet, när hans nya skivbolag ännu knappast hade sålt någonting alls.
- Jag hade släppt en skiva med Vikingarna som var kanonbra, men den sålde inget. Sen spelades en låt i radion när jag var på semester, och plötsligt började skivan sälja.
- Dittills hade allt jag gjort floppat, men nu dök den här skivan upp på 20:e plats på Kvällstoppens försäljningslista. Då ringde jag runt till 300 skivförsäljare och mutade dem med olika rabatter så att vi hann få upp skivan till åttonde plats innan Kvällstoppen slog igen strax efteråt.
- Ja, och sen sålde jag sex miljoner skivor till av bara farten! sa Bert.
<b>Köpte Expressen</b>
Sen var det då dansbandet Säwes, som också gjort en skiva som inte sålde. Men Expressen hade någon läsartävling om bästa dansband, och Bert han köpte upp 4.000 exemplar av tidningen och fick sedan på något vis en massa skolbarn att rösta på Säwes. Och sen såldes 80.000 ex av den skivan.
Eller när Expressen hade något för sig på Berts Sommarland och han då stängde kassor och drog in p-vakter, så att det just den dagen blev 1,3 mils kö till Sommarland. Och rubriker...
När hans skivbolag startade var det, trodde alla, på fel plats. Inte kunde man sköta skivutgivning från Skara.
Men det var just vad man kunde, och detta med Skara (i stället för anonymitet i Stockholm) har Bert också kunnat utnyttja i marknadsföringen.
<b>Många fel plats</b>
Han pekade på, hur många av våra berömda företag som faktiskt startat på så att säga fel plats. Ikea började på fel plats, Kapp-Ahl på helt fel plats i en källare - och för att då inte tala om den udda halländska lågprismarknaden Ullared.
- Jag har en speciell beundran för Ullared. Det var en kompis till mig som startade där, och alla sa att det kunde bara inte gå. Men han gjorde då en grej av att han var på fel plats och att han hade jävligt låga priser. Och inte en krona på marknadsföring har han lagt ner...
Att skivbranschen idag är i kris kunde Bert vitsorda.
- Jag har det enda svenskägda skivbolaget, som är kvar. Men i dag skulle inte heller jag kunna starta ett nytt skivbolag. Politikerna måste göra något, lägga skatt på tomskivorna till exempel.
<b>Egotrippat</b>
Skivbranschen är, fick vi vidare veta, den mest egotrippade som finns, och desutom den med flest ja-sägare. Om ja-sägare hade Bert en massa kritiskt att säga, att omge sig med sådana är rent farligt. (Utom när det gäller emu, där är det nej-sägarna som Bert inte för sitt liv kan förstå.)
- Avskeda ja-sägarna och in med folk som vågar säga ifrån. Överhuvud taget måste man vara ute bland folk. Ta Sony/Ericsson, de har väl gjort alla fel som går att göra.
- När de skulle ta fram sina nya modeller var de ute på golfbanorna och kollade direktörssönernas mobiler, i stället för att gå ut på skolorna. Sen gick det ju också som det gick.
Om Fame Factory tjatade han i tio års tid innan han fick igenom programmet. Hur länge det sedan håller spelar mindre roll, Bert har en massa andra TV-idéer.
- Ja, så många att jag ändå aldrig kommer att hinna genomföra dem alla.
<b>Bytt radioåsikt</b>
Så där gick han på, som den rutinerade entertainer han är - och rätt mycket hann han också ha åsikter om.
Folkomröstningar och avregleringar, som han var så mycket för på Ny demokrati-tiden, har han blivit mer skeptisk till med åren.
Och, kanske lite oväntat, så har han backat radikalt på sitt gamla paradkrav om fria radioetableringar.
- Det blev inte bra. Så dåligt radioutbud som idag har vi aldrig förut haft.
Sa Bert.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!