"Gör förnyelsen av E 22 till en valfråga"
NORRKÖPINGSka byggandet av en ny E 22 från Norrköping, Söderköping och söderut, bli en valfråga?Det hoppas Lars Gunnar Tannerfors, VD i Svenska vägföreningen i ett utspel häromdagen vid den årliga vägträffen i Oskarshamn, med branschfolk inom väg- och anläggningsverksamheten.
- Detta med hjälp av regeringens utmärkta förslag till så kallad PPP-finansiering av nya vägar, bland annat E 22, och det innebär att staten samverkar med näringslivet för att få fram pengarna.
- Annars misstänker jag att byggandet av nya E 22 kan dra ut på tiden och inte börja byggas förrän om kanske sju, åtta, nio år, säger Lars Gunnar Tannerfors.
- En snabbare byggstart skulle rädda många människoliv och betyda ett väldigt lyft för hamnarna samt företagen och industrierna kring vägen, från Malmö i söder till Norrköping i norr.
Lars Gunnar Tannerfors är säker på att vägarna blir en het valfråga inför nästa höst:
- Ungefär 70 miljarder till nya vägar, som regeringen anslår, räcker inte för att bygga klart våra viktigaste Europavägar, och risken finns att E 22 är ett av de vägprojekt som inte får plats i den här satsningen.
- Men om vi förmår regeringen att plocka fram sitt PPP-förslag ur byrålådan igen och låta privata näringslivet vara med och dela på kostnadskakan, kan vägbygget startas mycket snabbare.
- Problemet är bara att vänsterpartiet, som regeringen haft stöd av i den infrastrukturproposition man nyligen lade fram, inte kan stava till ordet "privat" och därför menar jag att det krävs en storsatsning av kommuner och vägintressenter inför valrörelsen, för att få politikerna att ändra sin inställning.
<B>? Vad innebär PPP-finansiering?</B>
- Att privata näringslivet betalar själva vägbygget, men får sedan via ett avtal pengar av staten för varje axelpar som använder den nybyggda vägen under exempelvis 25 år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!