Att han kastades in i ett oerhört växande företag, som han säger, är knappast en överdrift. Men så handlar det ju om Google också, det numera mångfacetterade företaget som en gång startade som en sökmotor. Den gemensamma nämnaren finns dock kvar: att organisera världens information och göra den tillgänglig och användbar för alla.
– I dag äger vi Youtube och Chromecast, vi utvecklar spelkonsoller och operativsystem till bilar, exemplifierar Anders Berglund inför publiken på Näringslivsmässan i Stadium Arena.
Det är fullt till sista stolen, några får stå. Många är nyfikna, och har säkerligen en åsikt om detta världsomspännande företag. Enligt Wikipedia sker över 90 procent av internetsökningarna i Sverige via Google. De som inte vet vad det är att "googla" är inte så många.
Anders Berglund pratar glatt och entusiasmerande om företagets utveckling, slänger sig gärna med superlativ, och försöker få företagarna i publiken att förstå att tekniken just i detta nu håller på och ta över alla branscher. Det gäller att vara med. Nu.
– 2020 kommer alla vara uppkopplade. Och bara i år kommer 600 miljoner människor i världen att komma i kontakt med internet för första gången. Oftast via mobilen. En undersökning i Sverige förra året visade att bara 50 procent av företagen hade en mobilanpassad sajt.
– Det gäller att snabba på tempot! Se hur just ni kan tillgodose era kunder. Och håll inte på era produkter, utan ut med dem!
Google startades i USA slutet av 90-talet. Grundarna satt i en källare och utvecklade sökmotorn. Just dessa "garageutvecklare" är man livrädd för på Google i dag i och med den snabba utvecklingen. Det är viktigt att ligga i framkant och våga utmana, menar Anders Berglund.
– Det här med förarlösa bilar kan vissa skrämmas av, men jag tycker det är jättehäftigt. Och det kommer att komma. I Australien delas paket ut med drönare redan nu, säger han och ger oss en tillbakablick:
– Många sade att de aldrig kommer använda sig av e-handel. Nu köper människor till och med bilar via nätet. Många menade att Netflix aldrig skulle kunna bli stora på den svenska marknaden, nu har de en miljon användare.
2006 köpte Google Youtube för tolv miljarder kronor. För ungefär ett år sedan laddades det upp 100 minuter film varje minut. I dag är den siffran uppe i 350, en utveckling som kan ses som en tumstock på hur tekniken går framåt.
– Medan vi människor tar ett steg i taget, tar den tekniska utvecklingen expansionella steg, menar Anders Berglund.
Han berörde även lite känsligare områden, som integritet. När man ständigt är uppkopplad och alla kan se var man är, vill man verkligen det? Måste alla kunna se exakt allt?
– Ni kan ju faktiskt välja vad ni vill dela med er av. Gå in i era appar och ställ in.
Inom utbildningsväsendet i USA har man börjat fundera på hur man kan ta utbildningarna ett steg framåt.
– Vi går med en kunskapsmaskin i fickan hela tiden. När eleverna redan läst presentationerna tio gånger och kan allt för att de har ett jätteintresse och redan har sökt på allt, hur får man dem då motiverade?
Om tio år då. Vad gör Google då?
– Jag vet inte. men jag hoppas att vi kan fortsätta samla all världens information och dela med oss av.