Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Goodjets konkurs onödig"

NORRKÖPING
I går blev det klart: reseföretaget Goodjet går i konkurs.
- Det känns tråkigt för alla resenärer, för alla anställda och för lågprisflyget som affärsidé.
- Men samtidigt är jag helt övertygad om att lågprisflyget kommer att fortsätta utvecklas och öka, trots den här konkursen för Goodjet.
Det säger företagets tidigare VD, Norrköpingsbon Reidar Svedahl, som fick sparken av bolagets styrelse strax före jul i fjol.

"Jag känner att Goodjets konkurs är onödig och inte behövt inträffa, om jag fått styra företaget enligt mitt koncept", säger Norrköpingsbon och förre VD-n Reidar Svedahl som fick sparken, när han och styrelsen hade olika åsikter om företagets styrning.

"Jag känner att Goodjets konkurs är onödig och inte behövt inträffa, om jag fått styra företaget enligt mitt koncept", säger Norrköpingsbon och förre VD-n Reidar Svedahl som fick sparken, när han och styrelsen hade olika åsikter om företagets styrning.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-01-17 00:00
Detta sedan det visade sig att han och styrelsen hade olika åsikter om hur man skulle sköta bolaget.
- Om jag fått jobba vidare med mitt koncept och med Transair, tror jag fortfarande inte att Goodjet behövt hamnat i den här tråkiga situationen, så för mig känns det som en onödig konkurs.
- Men det var som sagt olika viljor i bolagets ledning och då fick jag kliva av.
- Men lågprisflyget kommer att fortsätta utvecklas trots den här konkursen och det är givetvis positivt för flygpassagerna.
- Man kan bara peka på ett sånt bolag som SAS, som aldrig börjat fundera på att sänka biljettpriser om inte lågprisföretagen dykt upp och ökat konkurrensen om resenärerna.

<B>? Så det är inte de låga biljettpriserna som gör att Goodjet gått i konkurs?</B>
- Nej, inte alls. Hemligheten med att få lågprisflyg lönsamt, är förstås inte de låga biljettpriserna, för att bara sänka priserna kan ju vem som helst ordna på fem sekunder.
- Nej, det viktiga och det svåra är att hålla låga kostnader. Här handlar det om att ha mindre personal, lite lägre löner, flyga på billigare flygplatser, bokningar via internet och därmed mindre provision till resebyråer.
- Ja, det finns säkert 50 olika områden, där man kan ha lägre kostnader, än exempelvis högkostnadsbolag som SAS.
- Ett sånt bolag som SAS har ju svårt att hänga med i lågpriskonkurrensen, eftersom det alltid är lättare att börja med lågpris från starten av ett bolag, som vi gjorde med Goodjet, än att börja skära i kostnaderna i efterhand i ett sedan länge existerande högkostnadsbolag som SAS.
- Så klarar du bara att hålla låga kostnader, så går företaget med vinst även om du ha låga biljettintäkter. Förutsatt förstås att du har en bra beläggning med passagerare inne i flygplanen.

<B>? Hur ser det ut för dig personligen på arbetsfronten?</B>
- Jo, nu börjar jag bli arbetssugen igen. Direkt efter att jag fick sluta på Goodjet kände jag mig jättetrött och sliten, men nu under jul och nyårshelgerna hemma hos familjen, har jag samlat ny energi och börjar längta efter att få jobba igen.

<B>? Något på gång?</B>
- Ja, jag har börjat sondera terrängen på arbetsmarknaden, men ännu har jag inget nytt jobb klart, men jag har lite på gång, säger Reidar Svedahl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om