Sjöfartsverket har köpt en lotsbåt med speciella egenskaper

Befälhavaren behöver bara trycka på en knapp.
Kör lotsar fram och tillbaka till fartygen.
– Det här ändrar vår spelplan helt, säger Erik Eklund.

Lotsbåt.

Lotsbåt.

Foto: Artemis Technologies

Norrköping2024-10-17 14:21

Sjöfartsverket betecknar det som en "världsunik elektrifierad lotsbåt" som kommer att tas i bruk våren 2026. Den är batteridriven med noll utsläpp och ska ha en maxfart på 31 knop.

Det som är lite speciellt är att båten har bärplansteknik, den så att säga "flyger" på vattnet.

— Vi är glada över det här tillskottet. Nu tar vi ett kliv framåt i vår omställning till fossilfrihet och bidrar till att driva utvecklingen framåt inom svensk sjöfart, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket sedan i juni i år.

Lotsbåtar används för att transportera lotsar till och från fartyg så att de kan anlöpa hamn på ett säkert sätt. Sjöfartsverket har ett 70-tal båtar på sina 23 lotsstationer längs kusten. Den nya lotsbåten kan bidra till att minska den totala utsläppsmängden från lotstransporterna med fem procent.

undefined
Erik Eklund är generaldirektör för Sjöfartsverket sedan i juni i år.

Sjöfartsverket kommer de närmaste tio åren att behöva byta ut större delen av lotsbåtsflottan. 

— Det här är revolutionerande för vår fartygsflotta och ändrar om vår spelplan helt. Den har potential att minska vårt klimatavtryck och på sikt sparar vi faktiskt pengar genom minskade bränslekostnader, säger Erik Eklund.

När det gäller själva bärplanstekniken behöver båten komma upp i 14 knop, över den hastigheten kan befälhavaren genom ett knapptryck få båten att lyfta från ytan med hjälp av bärplan.

Investeringen finansieras delvis av ett extra anslag från regeringen för att komma igång med omställningen mot en fossilfri fartygsflotta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!