Där ska man vidareutveckla utbildningsdagar på spännande platser utanför de ordinarie klassrummen. Utbildningsdagarna, som är för elever från förskoleklass till gymnasiet, följer läroplanen och har anpassats efter fyra olika åldersgrupper.
– De här nyutvecklade utbildningsdagarna är utformade så att de följer läroplanen och grundtanken är att dessa dagar ska underlätta lärarnas arbete, samtidigt som det blir en annorlunda och spännande lektion för eleverna och fördjupar deras kunskaper, säger Sara Westling, nta-samordnare och nt-utvecklare på utbildningskontoret.
Kolmården och Norrköpings kommun har under flera år haft ett samarbete där elever fått komma till Kolmården för kurser och utbildningsdagar. Även Visualiseringscenter har C sedan starten 2010 levererat skolvisningar till kommunens alla grund- och gymnasieskolor. Hösten 2014 startade ett projekt där personal från Kolmården, Visualiseringscenter C och lärare inom Norrköpings kommun deltar.
Projektet inleddes under hösten 2014 med ett antal workshops och nu i mars har flera klasser besökt Kolmården för att prova det nya upplägget på utbildningsdagar. Inför en utbildningsdag får klassen information och en uppgift de ska lösa.
– Vi som personal tycker att det upplägget är väl genomtänkt, både vad gäller information och utförande före, under och efter besöket, säger Maria Grönfors Bardun lärare på Jurslaskolan i Åby.