Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gamla plan i luften igen

NORRKÖPING
SK16, Bleriot, Tummelisa från Malmen. gamla hederliga Draken... om sådant och mycket annat handlade det i Norrköpings Air Show lördag-söndag.
Att SK16 kunde visa upp sig är tack vare piloten Björn Löwgren, Bromma som själv äger de enda kvarvarande SK 16-planen, i varje fall de enda som fortfarande flyger.

Från gödsel till show. 
Den här gamla bepudringsmaskinen/gödselspridaren m m från USA används nu för rena showändamål, där piloten Pierre Holländer tillsammans med vingklättrarna Sanna Wahl och Cina Seidefors roar publiken. 
FOTO: ROBERT SVENSSON

Från gödsel till show. Den här gamla bepudringsmaskinen/gödselspridaren m m från USA används nu för rena showändamål, där piloten Pierre Holländer tillsammans med vingklättrarna Sanna Wahl och Cina Seidefors roar publiken. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2001-08-20 00:00
Efter uppvisningen fick vi Björn Löwgren att berätta om planet, som är av märket North American AT6 - och vars första årgång råkar vara årsbarn med honom själv, 1938 närmare bestämt.
SK 16 är den svenska beteckningen, som kommer sig av att detta under många års var skolflygplan för flygvapnet. Liksom det, för övrigt, användes som skolflygplan över hela västvärlden.

<b>Ville bevara</b>
Det gammaldags gula SK16 som Björn själv flög vid denna uppvisning är byggt 1941 och inköpt av honom 1970 medan det andra silverfärgade planet, fluget av "eleven" (och i det civila tandläkaren) Olle "Lindy" Lindelöf, är byggt 1943 och inköpt av Björn 1976.
Själv pilot redan vid inköpen ville han bevara planen åt eftervärlden, och detta vid en tidpunkt när de annars pietetslöst skrotades.
- Men jag köpte även för egen räkning, säger han. För att, kan man faktiskt säga, bli en "riktig" pilot.

<b>Andra steget</b>
SK16 var nämligen ett andra stegets skolflygplan. Inte grundskolan, om man så säger, utan påbyggnaden. När man behärskade SK 16 kunde man också få ge sig på sådant som jaktplan.
På 60-talet hade SK16 tjänat ut som skolflygplan inom flygvapnet, det kom nya i stället, men användes några år in på 70-talet fortfarande för en del andra ändamål.
Med tiden har man sedan insett att gamla SK16 alltjämt har sina poänger som skolflygplan, och inte minst då för nya piloter på veteranplan.
Därför driver Björn Löwgren också viss utbildning kring flygplatsen i Skå Ekeby utanför Bromma. Samtidigt som man där också bildat vad som väl närmast är ett slags sällskap, som hålls samman av sitt engegemang för Löwgrens gamla SK16.

<b>Nostalgiskt</b>
Det var ett antal hundra flygintresserade som tagit sig ut till Kungsängens flygplats på lördagen, när Folkbladet pejlade evenemanget.
De fick skåda allt möjligt gammalt i luften, och för mången var det helt säkert en nostalgisk upplevelse att se J35 Draken flyga igen. Näranog 50 år på nacken har den, och det är inte ofta man numera får tillfälle att se den i luften.
Och gamla Draken excellerade i snabba stigningar och volter i luften, flög även nära ljudvallen. Fast bara nära, lyckligtvis.
Till för många
För den mindre initierade hade speakern en ständig ström av upplysningar att förmedla. På så vis blir också Norrköping Air Show till för fler än enbart de största entusiasterna.
Norrköpings Automobil och Flygklubb stod för arrangemanget tillsammans med Norrköpings Flygplats. Air Show går av stapeln vartannat år. Men det här var faktiskt första gången, som man var på Kungsängens huvudbanor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om