VĂ€sttrafik införde detta pĂ„ test i början av februari. Det ledde till en rusning till biljettautomaterna â kan detta framgĂ„ngsexempel fĂ„ ringar pĂ„ vattnet hela vĂ€gen till östkusten?
Ăn sĂ„ lĂ€nge finns inga civila biljettkontrollanter hĂ€r men bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Ăstgötatrafiken, Mattias NĂ€sström menar att det kan bli aktuellt framöver.
â Vi har möjligheten men har inte utnyttjat den, förklarar han. NĂ€r vi analyserar fuskĂ„kandet ser vi att det kan vara lĂ€mpligt ibland. Vi följer utvecklingen.
Under de mindre patrullerna, som görs under resans gÄng, kan en gratisÄkare hinna springa av vid Äsynen av en uniformerad kontrollant, menar NÀsström. En fördel med civilklÀdda kontrollanter Àr att det skapar ett överraskningsmoment för fuskÄkÄkare. à andra sidan finns en positiv effekt av att uniformerna syns ute i kollektivtrafiken.
â Ăven om du inte blir kontrollerad ser du dem, vi vill visa att alla kan kontrolleras, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.
Att blanda civila och uniformerade kontrollanter vore den bÀsta utgÄngspunkten i ett potentiellt pilotförsök hÀr enligt NÀsström.
Samma dag som VÀsttrafikens civilkontrollanter började patrullera dök en webbplats upp dÀr mÄnga av dem hÀngdes ut med bild. DÀrför lÀr det finnas anledning att se över arbetsmiljön Àven hÀr.
RĂ„kar Ăstgötatrafikens kontrollanter ut för hot och hat?
â Ja det förekommer, i vilken omfattning vet jag inte, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, men det finns en del som blir de arga nĂ€r kontrollanterna kommer fram.
För att sĂ€kra kontrollanternas arbetsmiljö har Ăstgötatrafiken anlitat ordningsvakter pĂ„ spĂ„rvagnarna samt pendeln och funderar pĂ„ att utöka skyddet till den övriga trafiken. SĂ€kerhetsföretaget Avarn som Ă€r upphandlade för jobbet har det yttersta arbetsmiljöansvaret för sina anstĂ€llda.
â Vi har dialog med dem sĂ„ att de fĂ„r en sĂ„ bra miljö som möjligt och de Ă€r rutinerade. Det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ hĂ€ndelser i relation till antalet kontroller som görs, menar Mattias NĂ€sström.
Hur vanligt Àr det att resenÀrer plankar?
â UngefĂ€r fem procent i Norrköping, lite fĂ€rre i Linköping, men det finns ett mörkertal - vi kontrollerar lĂ„ngt ifrĂ„n allt.
BiljettintĂ€kterna för Ăstgötatrafiken uppgĂ„r till cirka 450 miljoner om Ă„ret och ett bortfall pĂ„ 5 procent innebĂ€r nĂ€ra 23 miljoner kronor. Mattias NĂ€sström poĂ€ngterar att mĂ„let med alla kontroller Ă€r att öka biljettköpen för att kunna förbĂ€ttra kollektivtrafiken, inte att sĂ€tta dit nĂ„gon.
Vad tycker du om civila biljettkontrollanter?