Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Frias från ansvar för dödsolyckan

Företaget Strukton Rail frias från ansvar efter tågolyckan i Kimstad för sex år sedan.

Tågolycka. Inträffade utanför Kimstad den 12 september 2010. Tåget kolliderade med skopan till en grävlastare.

Tågolycka. Inträffade utanför Kimstad den 12 september 2010. Tåget kolliderade med skopan till en grävlastare.

Foto: Peter Jigerström

NORRKÖPING2016-07-08 18:00

Oklara regler är en anledning till det. Den friande domen innebär att företaget slipper betala fem miljoner i företagsbot.

Det var den 12 september 2010 som dödsolyckan inträffade vid spårarbete vid Kimstad utanför Norrköping. När en grävlastare körde upp på det spår där rälsen skulle bytas gled den främre delen av lastaren av spåret.

I samband med att föraren försökte komma tillbaka upp på spåret höjde han frontskopan, varvid den kom in över det intilliggande spåret där ett X2000-tåg kom i 129 km/tim.

Skopan slog vid kollisionen emot sidan av tåget flera gånger, skar upp metall och krossade glasrutor.

En passagerare, en 24-årig kvinna, omkom och 19 personer skadades.

Strukton Rail, som hade totalentreprenaden för spårarbetet, åtalades för arbetsmiljöbrott samt vållande till annans död och kroppsskada.

Norrköpings tingsrätt konstaterar att alla utredningar kommit fram till att olyckan inträffade för att det saknades så kallat A-skydd – att trafiken är helt avstängd – på det intilliggande spåret när grävlastaren kördes upp på spåret.

Åklagaren har hävdat att Strukton Rail haft ansvaret för arbetsmiljön. Strukton Rail har å sin sida invänt att Trafikverket satt ramarna för arbetet och därmed arbetsmiljön. Efter olyckan har Trafikverket skärpt reglerna.

Norrköpings tingsrätt gör bedömningen att tågolyckan i Kimstad var unik i sitt slag. På- och avkörning med tunga spårgående arbetsredskap uppfattades vid den här tidpunkten inte som förenat med några risker. Sannolikheten för en olycka bedömdes som obefintlig. Allmänt i branschen stängde man inte av trafik på spåret intill.

Mot den bakgrunden menar tingsrätten att åklagaren inte visat att anställd eller inhyrd personal eller person med särskilt ansvar för Strukton Rail av oaktsamhet brutit mot arbetsmiljölagen.

Tingsrätten ogillar därför åklagarens talan om företagsbot.

– Den friande domen bekräftar att det finns en otydlighet när det gäller säkerheten på järnvägen. Ansvarsfördelningen behöver förtydligas, och det är ett arbete som vi sedan tidigare bedriver tillsammans med andra företag i branschen och Trafikverket. Målet är att den tragiska olyckan i Kimstad 2010 aldrig ska behöva upprepas, säger Lisa Borges, kommunikationschef på Strukton Rail.

Strukton Rail får ersättning för sina rättegångskostnader med drygt 5,5 miljoner kronor.

Tågolyckan

Det var den 12 september 2010 som dödsolyckan inträffade vid spårarbete vid Kimstad utanför Norrköping.

Skopan på en grävlastare slog in i tågets sida.

X2000-tåget körde i 129 km/tim vid olyckstillfället.

En passagerare, en ung kvinna omkom, och 19 personer skadades.

Entreprenören Strukton Rail frias från ansvaret för olyckan av Norrköpings tingsrätt.

Anledningen: oklara regler.

Strukton Rail får ersättning för sina rättegångskostnader med drygt 5,5 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om