FrÄn matavfall till drivmedel
Tekniska nÀmnden har stÀllt sig bakom att kommunen bygger en biogasanlÀggning för rötning av matavfall. Men hÀr handlar det om en investering pÄ 63 milj kr, som dÄ först mÄste fÄ kommunfullmÀktiges godkÀnnande.
Foto: Fotograf saknas!
Idag "facklas", som termen lyder, dessa metangaser upp. Ut slipper dÄ bara koldioxid, som Àr lindrigare för luften Àn metan. Men som ju likvÀl Àr ett klart olÀmpligt utslÀpp. Med den hÀr anlÀggningen i bruk kan man alltsÄ helt eliminera utslÀppen frÄn deponin, samtidigt som man ocksÄ utvinner biogas ur densamma. Med metoder som nu finns kan den framstÀllda fordonsgasen omvandlas till flytande form och hÀmtas av vanliga tankbilar, nÄgot som ju underlÀttar transporterna. AnlÀggningen ska Àgas av kommunen, som driver den i förvaltningsform. Detta Àr den enda rationella lösningen, eftersom lagen om upphandling sÀtter in vid varje samverkan med andra bolag. MÄste upphandlas
Om inte anlĂ€ggningen i sin helhet Ă€gs av Norrköpings kommun mĂ„ste nĂ€mligen alla delar av behandlingen av matavfallet upphandlas. DĂ„ kan det rentav bli sĂ„ absurt som att kommunen uppför den hĂ€r anlĂ€ggningen - men alltsĂ„ mĂ„ste lĂ„ta tillvaratagandet av matavfallet gĂ„ ut pĂ„ upphandling. Varvid hela processen mycket vĂ€l kan hamna nĂ„gon helt annanstans. Och kommunen dĂ„ vackert stĂ„ dĂ€r, med sin splitter nya anlĂ€ggning... Dessutom skulle den "lösningen" medföra just de extra transporter för att bli av med avfallet, som kommunen med den hĂ€r anlĂ€ggningen vill undvika. Den ser ut att bli den enda i Ăstergötland, och flera kommuner har visat intresse för att skicka matavfall hit - bl a Ă tvidaberg, Söderköping, Valdemarsvik, Nyköping, Oxelösund och Motala. Stockholm har ocksĂ„ hört sig för. Biogödsel ocksĂ„
En restprodukt blir biogödsel till Äkrarna. Den har Econova, företaget som sköter om deponin, har förklarat sig gÀrna ta emot. Men Àven hÀr mÄste upphandling ske. Vissa former av samarbete med Econova uppges dock vara möjliga, Àven utan upphandling. De 63 miljonerna ska rÀcka ocksÄ till bland annat tankstation, vÄgsystem och byggnad för personalen. Kanske kan man fÄ EU-bidrag till anlÀggningskostnaderna. Detta skulle nÀmligen bli den första produktionsenheten i Europa för framstÀllning av fordonsgas ur bÄde deponigas och organiskt avfall. Ett pilot- eller pionjÀrprojekt alltsÄ. Utöver att deponin redan finns hÀr talar ocksÄ klara logistiska skÀl för HÀradsudden. HÀr Àr det vidare fÄ nÀrboende som kan störas (och överklaga). MarkÀgaren E.on, som kommunen ska köpa en viss areal av, har ocksÄ visat sig klart positiv. ErsÀtter bensin
Kommunens avfallsingenjör Theres Carlsson uppger, att matavfallet ska ge ca 1,4 miljon kubikmeter fordonsgas. Metangasen frÄn deponin ger ytterligare ca 1 miljon. Av detta blir ca 2,4 milj kubikmeter fordonsgas - som dÄ kommer att kunna ersÀtta drygt 2,6 milj liter bensin. Tekniska nÀmnden sade alltsÄ i princip ja. Men frÄgan Àr nu, om den hÀr 63 miljonersinvesteringen ocksÄ kommer med i kommunens lÄngtida investeringsbudget. Idag finns den inte med. FrÄgan kommer nu nÀrmast upp i samband med 2009 Ärs budget, med tillhörande lÄngtidsplan för Ären 2010-2012.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!