Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Framtiden i en växande stad

Staden ska förtätas och växa inifrån och ut. Attraktiva gång- och cykelstråk. Träden ska värnas, för svalka.

Växande stad. Förtätning inifrån och ut. Fler som cyklar. Svalkande träd. Nu har man chansen att tycka till om översiktsplanen för staden.

Växande stad. Förtätning inifrån och ut. Fler som cyklar. Svalkande träd. Nu har man chansen att tycka till om översiktsplanen för staden.

Foto: Matz Glimhed

NORRKÖPING2016-03-26 08:00

Just nu, fram till den 16 maj, kan allmänheten tycka till om ett förslag till översiktsplan för staden Norrköping, en översiktsplan som sträcker sig fram till 2035.

– Med översiktsplanen planerar vi för hur Norrköping ska växa och utvecklas till en attraktiv och hållbar stad. Ny bebyggelse ska främst ske genom så kallad förtätning, staden ska växa inifrån och ut, säger projektledare Per Sandler.

År 2035 beräknas Norrköpings kommun ha 175 000 invånare, varav 70 procent kommer att bo inne i staden. Bostäder åt cirka 27 000 nya invånare måste ordnas inom stadens område.

En förutsättning för att klara att bygga så många bostäder är att transportsystemet ställs om med större inriktning på gång- och cykeltrafik och kollektivtrafik.

– Det måste vara attraktivt att gå, cykla och åka kollektivt. I klartext: du ska ha gångstråk som upplevs som trygga och säkra, och gena och bra, som sköts och underhålls, säger Per Sandler och talar även om ett cykelnät som hänger ihop.

En gång- och cykelbro som en "Västra Promenaden" från området norr om Strömmen, vid krematoriet, och rakt över mot Ebersteinska gymnasiet, diskuteras, liksom broar för cykel- och gångtrafik över Strömmen vid den nya stadsdelen Inre hamnen.

För att minska den genomgående biltrafiken i innerstaden föreslås fullbordan av en avlastande ringled bestående av Söderleden, Riksvägen, Stockholmsvägen, Ståthögavägen och Johannisborgsförbindelsen, med en ny bro över Motala ström, öster om den nuvarande bron.

Bostadsbyggandet ska hålla en hög arkitektonisk nivå, oavsett läge i staden och oavsett vilka sociala förutsättningar som råder. Byggnader med levande bottenvåningar, och torg som trivsamma mötesplatser, där man tillåter foodtrucks och uteserveringar, är en vision.

Nya biblioteksfilialer, en mötesplats och rofylld studieplats, viktigt i trångbodda områden, lyfts också fram.

– Det ska vara en sammanhållen stad, så att det inte upplevs att det är barriärer, både fysiska, men även sociala barriärer. Det ska vara en levande stad, som hänger ihop, säger Per Sandler och talar om blandad bebyggelse, med både bostadsrätter och hyresrätter.

Ändrade klimatförhållanden, som ökade regnmängder och varmare somrar, gör att man måste planera tillfälliga översvämningsytor – öppna ytor som kan vara lekplats i normalfallet, och ta emot regnmängder vid behov – samt värna om stadens träd.

– Träd sänker temperaturen i stadsmiljön och förbättrar luftkvalitén, säger Per Sandler.

Den 28 april hålls ett samrådsmöte på Visualiseringscenter C. Översiktsplanen ska tas av kommunfullmäktige nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om