Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Framgång för Förbifart Söderköping

De tre Trafikverken Vägverket, Banverket och Sjöfartsverket arbetar på regeringens uppdrag med en lista över de mest angelägna infrastruktursatsningarna fram till år 2021.

NORRKÖPING2009-03-27 08:35

Radions Ekoredaktion har fått tillgång till listan. De ansvariga verken listar 78 olika projekt. På plats 45 återfinns Förbifart Söderköping, på plats 55 E22 mellan Söderköping-Norrköping, på plats 60 Norrleden förbi Norrköping och på 78: e plats järnvägsspåret för Kombiterminalen på Händelö.

Jag talade i morse med kommunalrådet Magnus Berge (C) i Söderköping. "Det ser mycket bra ut för Förbifart Söderköping", säger Magnus Berge. Plats 45 kan se illa ut. Men listan ska inte läsas på det viset. Vägverkets anslag fördelas mellan olika regioner. Och i region Sydost - som vi tillhör - ligger Förbifarten nästan i topp. Endast ett par smärre vägprojekt i Småland ligger före.

Förbifart Söderköping har därmed gjort ett snabbt lyft på listan. Från ingenstans för några år sedan till en topplacering i dag. Mattias Ottosson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Norrköping. Han delar Magnus Berges optimism. "Förbifart Söderköping är den stora proppen på E22 i vår region; det är helt rätt att det projektet ligger först", säger Ottosson till mig. Ostlänken finns inte alls med på listan. Men det bekymrar inte Mattias Ottosson. "Ostlänken är ett stort nationellt projekt", säger han. När och om det ska fattas beslut om Ostlänken så sker det i ett särskilt riksdagsbeslut utanför de planer och listor som nu diskuteras, säger han.

Listan är fortfarande preliminär och kan komma att ändras ytterligare innan den lämnas till regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om