Framåt för Ostlänken när Banverket tar över
NORRKÖPINGOstlänken tog på måndagen ett viktigt steg framåt, i och med att Banverket beslöt att ta över utredandet av projektet.Utredningen ska sedan överlämnas till regeringen år 2005.Regionchefen Kjell-Åke Averstad vågar dock inte tro, att hela sträckningen Stockholm-Linköping ska kunna vara klar förrän, kanske, år 2020.
Ostlänken omfattar de 15 milen Järna-Linköping, som i dag är i något ålderdomligt skick; med bara enkelspår mellan Järna och Åby.
Vad som ska till är dubbelspår för snabbtåg, som kör minst 200 km /tim. Exakt vilken hastighetsstandard spåren ska få är inte bestämt, men 250-350 km/tim är en rimlig gissning.
<b>Fördjupning</b>
Banverkets utredning blir en fördjupning av den förstudie, som bolaget Ostlänken - berörda kommuner samt landstingen i Östergötland och Södermanland - nu lämnar ifrån sig som avslutad.
Tre alternativ finns kvar. Ett följer motorvägen, det andra följer dagens järnväg medan det tredje går i ny terräng. Det rör sig här inte om exakta sträckningar, utan om mer övergripande bedömningar.
I två av alternativen får snabbtågen station vid Skavsta flygplats, med anslutning till Nyköping. I det tredje alternativet blir stationen i Nyköping, med anslutning till Skavsta.
<b>Stor betydelse</b>
Vilket som väljs har stor betydelse för Stockholm likaväl som för Norrköping, och självfallet för Nyköping. Med direkta snabbtåg skulle ju Skavstas konkurrenssituation förbättras avsevärt.
- Ja, det är ju en intressant fråga, säger Banverkets regionchef Kjell-Åke Averstad lite undvikande.
En dragning via Skavsta skulle ge snabbare färd, eftersom Nyköping inte vill låta snabbtågen köra med full hastighet genom tätorten. Och just tidsvinsten brukar ju också anges som själva huvudpoängen med projektet.
Även om Banverkets övertagande av utredningen är ett steg framåt innebär det i sig inte, att Ostlänken skulle bli av tidigare. Banverket utreder den fysiska aspekten av projektet, men för genomförandet är det ekonomin - finansieringen - som det handlar om.
Enligt Banverkets framtidsplan för 2004-2015 ska järnvägsbygget på sträckan Åby-Linköping kunna komma igång år 2012, när "getingmidjan" Stockholm-Södertälje avlägsnats, och vara klart omkring år 2015.
Med de 100 milj kr, som regeringen gett Banverket att röra sig med och med de prioriteringar regeringen redan gjort, har Banverket inte haft utrymme i planen för hela Ostlänken.
- Men framtidsplanen revideras vart fjärde år, och då gäller det att ligga väl framme, säger Averstad.
Han vågar sig på gissningen att Ostlänken kan vara färdigbyggd omkring år 2020.
Framtidsplanen är nu ute på remiss, i höst ska regeringen ta slutlig ställning till den.
Vad gäller det fortsatta utredandet ska Banverket nu ta fram riktlinjer. Flera samråd kommer att hållas, utlovas det.
<b>En viktig del</b>
Ostlänken ska bli en viktig del av 2000-talets järnvägsnät, där då Götalandsbanan Göteborg-Jönköping också ingår.
Stockholm ska få betydligt snabbare förbindelser än nu med Göteborg, och även förbindelserna med Malmö-Köpenhamn ingår i strategin. Snabbtåg som kör 250-300 km/tim skulle ju bli mycket starka konkurrenter till flyget.
Tre huvudalternativ för Ostlänken återstår alltså nu, medan tre andra alternativ förkastats i förstudien.
<b>Inte Vikbolandet</b>
Sålunda är järnvägsknuten Katrineholm redan ute ur spelet, liksom lilla Gnesta.
Det tredje alternativ som avvisats har klar Norrköpingsanknytning. Faktiskt är det snabbtåg över Vikbolandet, med bro över Bråviken, som varit uppe till studium - men sidsteppats redan på detta tidiga stadium.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!