Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Frågetecken för Ostlänken

NORRKÖPING
Regeringen har hux flux sänkt sina anslag till Banverket för åren 2005-06 med hela 5,5 miljarder.
Därmed finns nu också ett visst frågetecken för Ostlänkens öde.

Norrköping2003-05-19 00:00
I den framtidsplan för åren 2004-15, som Banverket just nu har ute på remiss, räknas med att den del av Ostlänken som omfattar Åby-Linköping ska byggas under slutet av perioden.
Regionchefen Kjell-Åke Averstad har vidare sagt i Folkbladet, att han tror att hela Ostlänken, från Järna till Linköping, ska kunna vara klar till år 2020.

<b>Nya direktiv</b>
Men nu har, till följd av de kraftigt försämrade statsfinanserna, nya direktiv kommit från regeringen. Banverkets budgetramar för åren 2005-06 räknas ner till 5,5 miljarder. Det är mycket, med tanke på att Banverket här räknat med närmare 17 miljarder för dessa båda år.
? Värst är det ju för de stora projekt, som skulle igång i början av planperioden, säger Averstad. Flera av dem kommer inte att kunna genomföras såsom det var tänkt.
Ostlänken ligger då bättre till, eftersom den placerats i slutet av perioden. Men onekligen finns även här en risk. Banverket ska ju nu i grund utreda det projektet. Men om pengarna tryter kan den utredningen komma i kläm.
? Om Ostlänken kommer att påverkas är inget jag kan säga något säkert om i dag. Men min ambition är naturligtvis, att vi ska kunna hålla full fart i utredningsarbetet, säger Averstad.
Nu säger visserligen regeringen också, att totalanslaget för hela planperioden, alltså 2004-2015, ska bli de 101 miljarder som har utlovats.
Det betyder då, att Banverket i gengäld kommer att få desto mer pengar längre fram, och i så fall borde det inte behöva vara någon större fara för Ostlänken.

<b>Inget bra tecken</b>
Men att regeringen börjar backa bara några månader efter det stolta tillkännagivandet av storsatsningen, det är ju inget riktigt bra tecken. Säker inför framtiden kan Ostlänken därför inte vara, även om det väl för dagen inte finns anledning till mer än ett litet frågetecken.
Riksdagsman Berndt Sköldestig (s) är oroad:
- Om Ostlänken senareläggs är det ett hot mot Östergötland och tilväxten, säger han. Det är helt enkelt inte godkänt.
? Jag har stor förståelse för att staten måste spara. Men vi måste satsa på Ostlänken och andra viktiga infrastrukturprojekt, som på sikt skapar välstånd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om