Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fortsatta problem för tågtrafiken

NORRKÖPING
Över 50 tågavgångar ställdes in igår varav dock bara ett fåtal drabbade Östergötland.
- Bland annat en avgång Stockholm - Linköping via Norrköping vid lunchtid och ytterligare någon från Linköping till Gävle, berättar Pia Elvesund på SJ:s presstjänst.

Norrköping2002-01-03 00:00
- Men största problemen under onsdagen drabbade Bergslagen och Mälardalen med över 30 inställda tågavgångar, säger Pia Elvesund bekymrat.
- Orsaken är förstås det snöiga och kalla vintervädret som gör att växlar fortsätter frysa fast och vi lider även av vagnsbrist, bland annat på grund av vagnunderhåll och att en del vagnar inte hinner vända tillbaka innan det blir stopp på linjen.

<B>? Hur är det med passagerartrycket fram till trettonhelgen?</B>
- Den stora puckeln av resenärer var ju under jul och nyår och nu minskar det något. Men det är ändå stort tryck från passagerare och många tvingas fortfarande vänta på inkallade bussar och därmed förseningar i resandet, fastslår Pia Elvesund.

<B>? Och den närmaste framtiden?</B>
- Bara Banverket hinner göra de frusna växlarna rena från snö och is, räknar vi med att läget ska förbättras närmaste dagarna och att vi kan köra enligt tidtabellerna igen.

<b>Självkritisk</b>
SJ:s VD Sune Karlsson är fortsatt självkritisk och säger så här till TT:
- Det finns absolut orsak till självrannsakan. I ett vinterland som Sverige är det inte tillfredsställande att SJ inte klarar transporterna så fort snön börjar falla.
Han ska snarast efter helgerna se till att SJ internt går ingen var bolaget brustit och orsakerna till detta.
- Vi måste vara bättre förberedda både vad gäller material och personal. Vi kan ju inte ha tåg som inte fungerar i kyla och där måste vi föra diskussionerna med tillverkarna som dessutom är från Sverige och ju borde veta vad som krävs av tågen, fastslår Sune Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om