Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Flytta bangården till Malmölandet"

På lite sikt bör Norrköpings godsbangård flyttas ut till - Malmölandet!
Samtidigt dras ett särskilt godsspår förbi staden på andra sidan, från Fiskeby och över Kvillingeslätten för återknytning till järnvägsnätet strax söder om Åby.

Norrköping2006-11-10 06:00
Detta framgår av ett remissvar till Banverket, som ska upp på stadsplaneringsnämndens nästa möte. Men förslaget är undertecknat av nämndens ordförande Eva Andersson och stadsbyggnadsdirektör Hans Revenhorn, och kommer naturligtvis att antas.
Det som remissen gäller är det särskilda järnvägsspåret till Händelö. Med sträckning från stambanan vid Åby, sedan vidare längs det redan befintliga spåret mot Braviken - och därefter på helt nytt spår över Kardonbron och fram till den kombiterminal, som nu byggs för Pampushamnen.
Det spåret är ju kommunen hundra procent för, och så snabbt som möjligt ska det helst också gå.

Ny godsbangård
Men i remissvaren berörs även en del annat intressant, som t ex idéerna om en helt ny godsbangård.
När Ostlänken dras kommer en stor del av den nuvarande bangårdsytan, mellan Ståthögaleden och och Johannisborgs slottsruin, att tas i anspråk för den nya snabbjärnvägen. Ostlänken blir också en barriär för anslutningar från godsbangården till såväl stambanan som industrispåren.

Hamnutbyggnad
Bästa alternativet bedöms då vara att godsbangården flyttas till Malmölandet, där kommunen ju ser en framtid med hamnutbyggnad och olika verksamheter över den nuvarande åkermarken. Och nu också förhandlar om markköp, med bl a Krusenhofs gård.
Godsbangård på Malmölandet ligger, heter det i förslaget till remissvar, "i linje med kommunens planerade utveckling för hamnen och Malmölandet".

Nytt godspår
Godsbangård alltså.. och så, parallellt med varandra, stambanans järnväg med Ostlänken, E4 samt väg 55. Men ytterligare något kan nu tillkomma här.
Väster om 55:an tänker man sig nämligen ett helt nytt godsspår, ett förbigångsspår där godstrafik kan dras utanför Norrköping utan att behöva passera Resecentrum.
Detta nya spår ska då sträcka sig från Södra stambanan i höjd med Fiskeby och fram till en anslutning strax söder om Åby. Godstågen får därmed kortare och snabbare körväg förbi Norrköping, och inga farliga transporter behöver i onödan gå genom staden.
Dessutom ökar möjligheterna till stadsutveckling i gränslandet mellan järnvägsstationen och staden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om