Flygeln ska rädda hotellens ekonomi
Norrköpings hotell har usla besökssiffror.Men nu ska en grupp "Norrköpingsambassadörer" få miljonerna att rulla in.Det är hotellnäringen, Louis De Geer och Destination Norrköping som gemensamt ska locka fler till Norrköping.
Grand Hotels chef Krister Eriksson betonar att Norrköping har alla förutsättningar att lyckas. 2007 har börjat med tre starka månader för hotellen. Och sedan Flygeln invigdes förbättrades Norrköpings konferensmöjligheter.
- Med en stad som har en fantastisk konferensanläggning, flera större utomhusarenor, en ny multihall på gång, vore det konstigt om vi inte kan höja siffran, säger Krister Eriksson.
Gemensam sak
Istället för att hålla på revirtänkandet - går man ihop för att få fler besökare.
- Vi är faktiskt kollegor, det vill jag verkligen framhäva. Alla får del av nyttan med stora evenemang. Jag blir glad om man fyller Elite Grand Hotel, då behöver ju deras ordinarie gäster hotellplats. Vi måste släppa revirtänkandet för att styra skutan åt rätt håll, säger Mikael Åhrberg, hotelldirektör på Scandic.
- Det är lätt att sitta och klaga, men vi måste vara med och driva processen själva. Nu börjar vi få arenorna. Nu måste vi förvalta det, fortsätter Åhrberg.
I projektet "Miljoner till Norrköping" ingår representanter från Scandic, Elite Grand Hotel, Hotel President, Princess Hotel, Mötesfabriken, Louis De Geer, Destination Norrköping och SJ.
- Genom att samla våra gemensamma kontakter på mindre möten där vi visar konferensanläggningarna hoppas vi kunna locka fler större events, säger Johan Bergerfalk, evenemangsansvarig på kommunen.
Ger miljonintäkter
Bland tidigare ekonomiska succéer nämns VM för islandshästar som genererade ca 20-25 miljoner kr och Basket-EM som gav ca 9 miljoner.
Flera stora evenemang och möten väntar. I juni arrangerar universitet "International Conference of Thinking" en konferens med besökare från 52 nationer som fyller upp alla Norrköpings hotell i fyra dagar.
- Den sätter oss på prov, men vi ska se till att de blir nöjda, säger Krister Eriksson.
Optikernas konferens Synologen hölls i Norrköping i fjol och gav runt 2,5 miljoner kr i intäkter. Den hålls nu återigen i Norrköping och lyfts fram som ett skolexempel på hur viktig ambassadörsandan och ett väloljat nätverk är för att lyckas få stora möten till Norrköping.
- Man hade preliminärbokat i Tylösand i år, men styrelsen fattade beslut att vara i Norrköping istället. Det var tack vare att vi var aktiva, säger Krister Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!