Det är tidningen Extra Östergötland som tagit fram uppgifterna.
Skillnaden i antalet böteslappar kan förmodligen förklaras med antalet parkeringsvakter. I Linköping arbetar 6 personer med trafikövervakning. I Norrköping arbetar 14 personer med motsvarande uppgifter.
Håkan Liljeblad (S) är ordförande i Tekniska nämnden i Norrköping. Han har inte sett jämförelsen mellan de båda städerna tidigare och kan inte på rak arm förklara varför P-böterna är så pass många fler i Norrköping.
Väldigt stora skillnader
– Det är ju väldigt stora skillnader. Jag ska ta reda på mer om hur Linköping arbetar med trafikövervakningen för att se om vi kan lära något av dem, säger Liljeblad till Folkbladet.
Han tror att en delförklaring kan vara att Norrköping är en tätare och trängre stenstad där felparkerade bilar kan stoppa upp trafikflödet snabbt.
– Det kan också vara så att vår spårvagnstrafik har en roll i sammanhanget, säger Håkan Liljeblad.