Norrköping
IVO gör gällande att det finns återkommande brister i den medicinska handläggningen och i kommunikation och information till patienter. Bristerna rör också hur personalen gör rapportering av avvikelser.
Det har visat sig att tillfällig personal bland annat inte i samma utsträckning som ordinarie personal rapporterar in avvikelser.
Vårdcentralens ledning har till inspektionen uppgett att anledningen till bristerna kan vara att det varit viss omsättning på personal. Personalen i sin tur uppger att orsaken antagligen är att det finns brister i kompetensen.
En annan möjlig anledning uppges också vara att inhyrd och tillfällig personal undviker att rapportera in saker av rädsla att kritisera det företag man arbetar för, trots att företaget uppges uppmuntra rapportering.
Man uppger också att det är krångligt att rapportera in avvikelser i de system man använder.
Inspektionen för vård och omsorg stänger ärendet utan krav på förbättringsarbete, men kommer med vissa påpekanden. Bland annat bör vårdcentralen se till att förbättra patientsäkerheten genom att se över sina rutiner och utbildning av personal.