Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler ska ta cykeln i Peking

Norrköping ska bli en cykelstad. I dagarna lanserade kommunen konceptet "Cykla Norrköping".- Vi cyklar för lite i Norrköping, konstaterar Johanna Malm, informatör vid tekniska kontoret.

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2012-06-28 05:01

"Cykla Norrköping" är kort och gott en gemensam plattform för alla cykelrelaterade aktiviteter i Norrköpings kommun. Under samlingsnamnet är tanken att allt från fysiska cykelvägsbyggen till information och kampanjer som rör cykling ska kunna rymmas.

- Sammantaget vill vi inom "Cykla Norrköping" visa vad vi gör idag och någonstans i det här vill vi ju att folk ska använda cykeln mer, säger Johanna Malm.

- Vi tror att folk kommer göra det om de får bra information och får reda på vad vi gör för någonting.

Cyklar för lite

Bakgrunden till plattformen som man tjuvstartade med för några veckor sedan, men som börjar marknadsföras utåt i dagarna är att vi helt enkelt inte cyklar tillräckligt mycket i Norrköping.

- Tekniska nämnden har som mål att vi ska cykla mer, vi har sett i resvaneundersökningar att vi cyklar för lite i Norrköping.

Nämndens mål är rent konkret att antalet cykelresor fram till 2014 ska öka. På korta avstånd, mellan en och fem kilometer, till 30 procent och att andelen cykelresor på avståndet sex till tio kilometer ska öka till sex procent.

Nya cykelvägar

Detta ska uppnås med hjälp av information och kampanjer, men också genom byggnationer av nya cykelvägar i Norrköping. Just förtillfället byggs det längs med Lidagatan i Smedby och mer är på gång.

- Senare i år kommer vi bygga längs med Albrektsvägen på en bit som inte haft cykelväg tidigare och senare kommer vi även bygga vid Östra pormenaden. Där kompletterar vi också en bit som inte har cykelväg så att det ska vara farbart, berättar Malm.

De cykelpumpar som satts ut lite här och var i staden har uppskattats och på det spåret kommer man att arbeta vidare.

- Det är många som hör av sig och uppskattar dem så vi tittar på att sätta upp fler cykelpumpar.

Minst tre år

Men det handlar som sagt också om att arbeta med information och skapa attityder som får folk att ta cykeln.

- Vi mäter cykeltrafiken på flera ställen, men vi ska försöka göra det tydligare så att man till exempel kan gå in på webben och se hur många det är som cyklar per år till exempel.

- Vi har också en cykelkarta över de fina cykelvägarna och vilka cykelvägar vi till exempel prioriterar och skottar på vintern.

Förhoppningen är att "Cykla Norrköping" ska bli något som finns kvar under en längre period.

- Vi räknar med minst tre år, men sen får vi se vad framtiden visar.

- Vi får hoppas fler börjar cykla, jag tror inte alla har tänkt på att det går att byta ut bilresor mot cykelresor.

Läs mer om Cykla Norrköping på www.norrkoping.se/cykel
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om