Fjärde storstadsregionen marknadsförs i Almedalen
För femte året i rad kommer Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen att finnas på plats i samband med Almedalsveckan för att sätta regionens viktigaste frågor på kartan. Det kommer naturligtvis handla mycket om höghastighetståg och näringsliv och på schemat står dessutom flera högoktaniga politikermöten.
Med ungefär 20 programpunkter under den hektiska Almedalsveckan tänker Elin Brozén och Sara Riismark lyfta fram Fjärde Storstadsregionen. Foto: Andreas Skogh
Foto: Andreas Skogh
Främst är det några programpunkter som står ut lite extra. Bland annat kommer man att stå som värd för ett lunchseminarium där ordföranden från samtliga ungdomsförbund kommer att delta. Ämnet på agendan är framtidens näringsliv.- Det är lite unikt i programmet att samla alla ungdomsförbunden i ett och samma forum, säger bolagets presskontakt Sara Riismark.- Det tror vi kommer bli en hit, ungdomsförbunden lockar alltid folk, många vill se framtidens politiker, menar Brozén.Partiledarna grillas
Chansen att se dagens politiker kommer också att erbjudas. Marknadsbolaget kommer att arrangera offentliga partiledarutfrågningar där Lars Adaktusson står för frågorna och där Norrköpingsbördige Göran Gabrielsson kommer med en satirisk vinkel. Så här långt har alla partiledare utom stadsminister Fredrik Reinfeldt tackat ja till att delta.- Han har ju lite dubbla roller, både som stadsminister och partiledare, under veckan men vi jobbar hårt på att han ska komma och hoppas att det kommer funka, det vore kul, säger Brozén.- Utfrågningen är ett flaggskepp aktivitetsmässigt.Viktiga frågor
Hela grundtanken är naturligtvis att frågor som är viktiga för regionen ska föras upp på agendan. Det kommer handla mycket om infrastruktur, där ostlänken givetvis är en viktig fråga, och industri. Men den gemensamma översiktsplan som tagits fram av Linköping och Norrköping kommer också att lyftas fram.- Den tilldrar sig stort intresse, andra vill lära av oss.Över 100 regionärer kommer att vara på plats för att hjälpa till med arbetet.- Vi följer de röda trådar som finns, men har våra egna profiler och frågor som passar väl in. Vi måste ju lyfta frågor som har nationell bäring, det är viktigt, avslutar Brozén.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!