– Det ser jag mest som lite politiska utspel, som bara märks i media, säger Mari Torstensson, vd för Norrköping Airport, som den numera heter.
– Det viktigaste för oss är att den politiska majoriteten i Norrköping och även moderaterna, har bestämt att man ska ha kvar flygplatsen här i Norrköping. Det har man alltid varit tydliga med.
Idag ägs flygplatsen av Norrköpings kommun och trots ett årligt underskott på cirka 25 miljoner kronor, känner Mari Torstensson ett starkt stöd i ryggen av sina ägare.
– Kommunens vision "Det goda livet finns i Norrköping", vill man förstärka och i det ingår att det finns en bra flygplats i staden.
Hur är det aktuella läget just nu?
– Flygplatsen har haft en riktigt positiv utveckling under 2014 och under de första sju månaderna har vi ökat antal passagerare med elva procent och då har vi räknat bort det tillfälliga flyget till Amsterdam under sommaren. I fjol kom vi upp i en bra bit över 100 000 passagerare.
Hur känner du, när det gäller allmänhetens stöd för flygplatsen?
– Vi känner ett ganska stort stöd bland allmänheten, att man vill ha kvar flygplatsen. Inte minst för charterflygets skull, där Norrköping idag är Sveriges fjärde största charterflygplats, där vi just nu upplever ett rekordår, när det gäller passagerare och destinationer.
Läs mer i onsdagstidningen.