Farthindren i Kolmården får kritik från snöröjare
- De nya farthindren på Strandvägen i Kolmården kan bli ett elände för oss i vinter. De är inte bra byggda, med tanke på den kommande snöröjningen.Det säger vägmästare Lennart Jansson från NCC, som har skötseln av den här vägen och varnar för att privatbilister kan få det besvärligt att ta sig förbi hindren i vinter.
Här ligger ett rejält saltberg och väntar på att spridas på kommande vintervägar runt Norrköping. "Vi har redan saltat några gånger i oktober", berättar vägmästare Lennart Jansson på NCC som sköter underhållet på många av vägarna runt Norrköping.
Foto: Fotograf saknas!
- Därför kommer vi säkerligen att lämna kvar mycket snö runt de nya hindren och då gäller det att trafikanterna tar det extra försiktigt när man ska passera dessa hinder efter snöfall i vinter.
- Om det nu ska byggas farthinder, är det mycket bättre att de sätts parallellt, precis mitt emot varandra, för då vi kan passera dessa hinder med ganska hög fart med våra lastbilar, till skillnad mot de nya "slalomhindren", säger Lennart Jansson.
Just nu laddar han upp tillsammans med sina mannar i snöröjningen för en ny vintersäsong ute på vägarna:
- Vi brukar sprida ut cirka 4.000 ton salt på de 70 mil väg, som vi ansvarar för runt Norrköping, Finspång och Söderköping med omnejd. Men det är en saltmängd som i princip är halverad, jämfört med vad vi spred ut för några år sedan.
<B>+ Och nu lär sockret vara på väg in i snöröjningsarbetet också?</B>
- Ja, åtminstone håller Vägverket på att testa en blandning av socker och salt, vilket tydligen innebär att man kan sprida den blandningen vid kallare väderlek jämfört med dagens salt och saltlösningar som vi använder. Än så länge tror jag att man bara testar sockerblandningen på Gotland, så vi får väl se om den dyker upp här i Östergötland vartefter, om testerna blir lyckade, säger Lennart Jansson.
<b>Bryter kontraktet</b>
NCC sköter snöröjningen på kontrakt åt Vägverket, men Lennart Jansson avslöjar att man medvetet bryter kontraktsåtagandet:
- Det är nämligen så att vi enligt kontraktet först och främst ska snöröja E 4:an mellan Norrköping och Linköping, där det är mest trafik. Men våra första plogbilar som går ut efter ett snöfall, skickar vi alltid till dels Stenkullebacken på E 4:an i Kolmården och dels Graversforsbacken på E 55:an på vägen mot Katrineholm.
- Dessa två backar är de svåraste inom vårt område och här blir lastbilarna först stående om vi inte åtgärdar backarna, så därför tar vi alltid dessa två backar innan vi sedan kör igång våra styrkor enligt vårt kontrakt med Vägverket.
<B>+ Hur stora styrkor har du till ditt förfogande?</B>
- Vi har 20 plogbilar och ett 10-tal traktorer att sätta in efter ett rejält snöväder och är det extremt mycket nederbörd, har vi ytterligare styrkor, bland annat ett par vägskrapor att plocka in i snöröjningen, berättar Lennart Jansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!