Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Färre p-platser i framtiden

Vid nybyggnation ska fastighetsägare i Norrköping inte behöva bygga lika många bilparkeringar som tidigare.

Chans att tycka till. Byggboomen kräver nytänk kring parkeringsmöjligheter för både bilar och cyklar.

Chans att tycka till. Byggboomen kräver nytänk kring parkeringsmöjligheter för både bilar och cyklar.

Foto: Niclas Sandberg

NORRKÖPING2015-11-11 15:30

Det är ett förslag som är ute på samråd nu.

Vart ska bilarna ta vägen? Det kommer att försvinna parkeringsplatser i city?

– Ja, det gör det på grund av att vi bygger. Det är en fråga lite för sig, kan man säga. Vi bygger på rivningstomterna där det har varit parkeringsplatser, säger Kikki Liljeblad (S), ordförande i stadsplaneringsnämnden.

– Det är därför vi behöver ha en diskussion om hur ska vi parkera och var ska vi parkera. Kan vi ha garage under jord, kan man ha infartsparkeringar och så vidare.

– Men jag vill vara väldigt försiktig i det här läget med att säga exakt hur och var. Jag vill invänta de förslag som kommer.

De tänkta nya riktlinjerna för nybyggnation i Norrköping ska ge större flexibilitet i att minska antalet bilparkeringar.

– I förslaget som vi skickar ut på samråd är det inte lika många i normen som det har varit tidigare.

En parkeringsnorm reglerar hur mycket parkering som en fastighetsägare måste bygga.

Den nuvarande parkeringsnormen är från 1983, och behöver förnyas för att ligga i tiden med de behov som finns i dagens stadsutveckling i Norrköping. Normen ska även omfatta cykelparkering.

– Det nya förslaget lyfter fram mer flexibilitet och möjligheter till alternativa parkeringslösningar vid framtida byggnation. Bland annat finns möjligheten att exempelvis ersätta en del bilparkeringar med bilpooler, cykelparkeringar och andra hållbara trafiklösningar, säger Martin Berlin, handläggare i frågan.

Krav på bilparkering i centrala lägen har tidigare i vissa fall hindrat bostadsbyggnation, enligt kommunen.

– Jag tror att få skulle säga att vi skulle säga nej till byggherrar – då måste vi hitta andra lösningar, säger Kikki Liljeblad.

– Det här är en viktig fråga både med tanke på betydelsen av hållbara trafiklösningar i framtiden, men även ur ett boendeperspektiv. Bilparkering är dyrt att bygga i staden och den kostnaden hamnar ofta på hyresräkningen. Nu kan vi få ett system där den kostnaden minskar, vilket är intressant för både boende och fastighetsägare, säger Kikki Liljeblad.

– Det är inget klart än. Det är ett förslag som skickas ut. Vi vill höra vad folk tycker.

Samrådsperioden pågår till den 29 januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om