Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Får nya uniformer och ny arbetsgivare

NORRKÖPING
? SAS lägger ned sin marktjänst, med drygt 20 personer anställda, vid Norrköpings flygplats.
? Samtidigt erbjuder Skyways större delen av SAS-personalen anställning hos dem.
- Så för de som antar Skyways erbjudande blir arbetsuppgifterna i stort sett desamma, men man får byta uniform, säger SAS stationschef Kerstin Franck Ernberg.

– Arbetsuppgifterna blir desamma, men uniformen en annan när personalen byter arbetsgivare från SAS till Skyways, fastslår stationschefen Kerstin Franck Ernberg, till vänster, tillsammans med Agneta Hallberg, Beatrice Pacsay och Cathrine Christiansson på Norrköpings flygplats.
FOTO: ANITA KJELLBERG

– Arbetsuppgifterna blir desamma, men uniformen en annan när personalen byter arbetsgivare från SAS till Skyways, fastslår stationschefen Kerstin Franck Ernberg, till vänster, tillsammans med Agneta Hallberg, Beatrice Pacsay och Cathrine Christiansson på Norrköpings flygplats. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-09-21 00:00
<B>? Betyder övergången till Skyways något mer än uniformsbytet, när det gäller anställningsvillkoren?</B>
- Det får vi veta på tisdag, när Kari Sutinen från Skyways kommer till Norrköping för att informera personalen om deras erbjudande.
- Men framför allt känner vi alla en stor lättnad att slippa ha den här känslan av ovisshet inför framtiden, att inte veta vad som ska hända, säger Kerstin Franck Ernberg.
- Och passagerarna kommer även framöver att betjänas av samma kompetenta personal som tidigare.
En av de anställda, Agneta Hallberg, säger så här:
- Jag känner mig inte fullt så orolig som många av mina yngre kollegor, men det är klart att det hade varit roligt att, om man nu ska sluta i SAS, få bestämma det själv.
Alla de drygt 20 anställda i Norrköping kommer dock inte att få följa med över till Skyways:
- Nej, säger Kerstin Franck Ernberg, men en minskning av personalstyrkan hade det tyvärr blivit även om vi varit kvar i SAS, eftersom det blir en mindre flygplansstorlek här i Norrköping framöver, som inte kräver samma bemanning på marken.

<B>? Går du själv över till Skyways?</B>
- Nej, det kommer att bli en lokal ny stationschef här i Norrköping och eftersom jag bor i Stockholm, hoppas jag få ett nytt jobb inom SAS i Stockholm.
Den 26 oktober går sista SAS-planet från Norrköping till Köpenhamn och dagen därefter, den 27 oktober, börjar Skyways att flyga på Köpenhamn i konkurrens med Norrköpingsbolaget Walt Air.

<b>Välkomnar Walt Air</b>
På Skyways ansvarar Lars Ingman för markpersonalen och han kan tänka sig att även Walt Air får köpa marktjänster av Skyways, om de vill:
- Ja, det kan vi tänka oss. I och med att vi tar över markpersonalen i Norrköping, låter vi andra flygbolag, inklusive vår konkurrent Walt Air, köpa marktjänster av oss, om de vill.
- Det ser jag inte som något konstigt, eftersom vi har samma situation på Arlanda, där andra flygbolag köper marktjänster av oss på Skyways.

<b>Vill inte anställa</b>
Magnus Henriksson, VD på Walt Air, slår fast att hans företag inte tänker anställa någon egen markpersonal:
- Nej, vi är ett rent flygbolag som flyger från A till B. Men markpersonal anställer vi inte, utan det tänker vi fortsätta köpa in av någon annan aktör.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om