Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Falskt pris i annons

De nyetablerade privattandläkarna I Norrköping ville profilera sig med lågt pris. Men jämförelsen med Folktandvårdens priser blev uppåt väggarna fel.  Nu kräver landstingets jurist en förklaring i ett skarpt formulerat brev.

Foto:

NORRKÖPING2008-07-09 03:00
- Annonsen gjordes mycket fort. Kanske blev det fel, säger Jacek Nowak, en av de polska tandläkarna bakom annonsen. Det var i mitten av juli som han och hans kompanjoner startade ett priskrig mot övriga tandläkare i Norrköping under företagsnamnet Prima Dental. Parollen i deras annonskampanj löd: Spara pengar varje gång du öppnar munnen. I en tabell jämförde de sina egna priser både med Folktandvårdens och andra privattandläkares. I fråga om en typ av behandling, en så kallad krona, handlade det om en prisskillnad på flera tusen kronor. På Folktandvården reagerade man omedelbart. Prisuppgiften för Folktandvården var galet fel, 1 700 kronor mer än det faktiskt kostade. Vilseledande
Tandvårdsdirektör Raimo Päivärinne skickade e-post till Prima Dental där han krävde omedelbar rättelse och påpekade att förfarandet strider mot marknadsföringslagen. - Det kallas vilseledande marknadsföring, förklarar Åsa Drange, tillförordnad tandvårdsdirektör. Låga priser är deras marknadsidé och då ser de väl extra lågt ut om man väljer att jämföra sig med felaktiga priser. Folktandvårdens prislista finns på landstingets hemsida och är inte helt lätt att tolka. Men att tandvårdsfolk skulle kunna missförstå den tror Åsa Drange inte. Något svar på sitt mail har inte Raimo Päivärinne fått. Därför har nu landstingets jurist skickat brev till Prima Dental där hon kräver en förklaring och vill veta hur man tänker rätta till felet. När Folkbladet besöker Prima Dental på Gamla Rådstugugatan är inredningsarbetena i lokalen i full gång. Ännu har man inte kunnat starta verksamheten trots att man i annonserna lovade slå upp portarna 1 juli. - Kan vi ta det på engelska, undrar en stressad Jacek Nowak och förklarar att han ännu bara kan lite svenska. Hänvisar till Kalmar
Några skrivelser från landstinget har han inte sett, säger han och hänvisar till den svenska affärsman i Kalmar som sköter företagets affärer. - Jag har svårt att förklara varför det blev fel, säger han. Men jag tycker att det ska vara korrekt och kanske måste vi ändra och tala om varför det blev fel. Gensvaret på annonserna var stort, berättar han, många ringde. Problemet nu är att få allt klart till den 21 juli, då de första patienterna är bokade. Att han och hans kollegor valde att etablera sig i Sverige förklarar han med att det är ett vackert land med ett trevligt folk. Och att det blev just Norrköping med att det behövs fler tandläkare här. Hur ska ni konkurrera med de svenska tandläkarna? - Priset är mycket viktigt, men också att väntetiden bara blir två veckor och inte två år. Och språket? - Vi ska ha en svensk sekreterare och de flesta svenskar kan ju engelska. Dessutom är terminologin i tandvården enkel. Folkbladet har utan framgång sökt den svenska affärsman som Jacek Nowak hänvisar till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om