Enligt Trafikverkets förslag vill man minska dagens åtta trafikledningscentraler till fyra, som placeras i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävle och samtidigt införa en ny teknik, där de fyra centralerna kan backa upp varandra bättre, om det blir problem på en av dem. Norrköping är en av de centraler som föreslås bli nedlagd.
– Vi tycker tvärtemot Trafikverket, säger Roger Waerme, huvudskyddsombud hos Seko, att Trafikverket borde inrätta fler trafikledningscentraler än de åtta man har idag.
Varför det?
– Framtidens samhälle kommer att innehålla fler människor, större tågmängd, fler järnvägsspår med Ostlänken och många andra projekt. Då vore det positivt för verksamheten med fler centraler än idag, som täcker mindre ytor av Sverige, vilket vi menar skulle ge en bättre verksamhet i närområdena.
Men Norrköping ligger ju inte så långt från Stockholm, där trafikledningscentralen blir kvar?
– Ja, men enligt förslaget, är det meningen att Norrköpings ansvarsområde ska flyttas till Malmö, eftersom Stockholm får fullt upp med sitt närområde. Men i Malmö har man också fullt upp med all pendling, så vi misstänker att de inte kommer att få mycket tid över för Norrköpingsområdet.
Trafikverket hoppas att många av de 45 anställda som finns i Norrköping, flyttar med till någon av de fyra andra centralerna, för att behålla den kompetens som ni har här.
Hur stort är intresset här i Norrköping, att flytta med till någon annan central?
– Enligt vad vi fått fram, är det ingen som kan tänka sig att flytta iväg till någon annan central, vilket i vårt fall alltså blir Malmö. Många av oss har familjer, som är rotade i Norrköping.
Läs mer i fredagstidningen.