– Ja, de 300 kronorna, som man kan betala extra för sin flygbiljett, använder vi till att köpa in miljövänligt biobränsle, i form av gammal frityrolja, berättar Emma Sandsjö, kommunikationschef hos flygbolaget Bra, som upprätthåller sommartrafiken mellan Norrköping och Visby i år.
Hur länge har ni haft den här möjligheten till en extra miljöavgift för passagerarna?
– Det började vi med i april och hittills har 1,5 procent av passagerarna betalt de extra 300 kronorna. Det kanske inte låter så mycket, men om man slår ihop alla våra linjer, kommer det in en hel del pengar till den här miljösatsningen och vi hoppas förstås att siffran 1,5 procent stiger framöver.
– För alla känner ju till problemen för flyget med de stora utsläppen och att flyget och klimatet är en viktig framtidsfråga, håller vi alla med om.
– Men vi är förstås glada om vi kan lägga fokus på lösningar och hjälpa till att lösa klimatutmaningen.
Hur ser du på lösningen med biobränsle?
– Det är verkligen något positivt, så jag hoppas förstås att vi får in pengar, till att kunna köpa allt mer biobränsle framöver.
– Tyvärr går det inte att köpa i Sverige, utan vi får köpa det här biobränslet från Californien och det kommer från livsmedelsindustrin. Men jag vet att regeringen i Sverige satt undan 100 miljoner kronor, som hjälp för att börja tillverka biobränsle här i Sverige till flyget och det hoppas vi förstås på.
Måste ni bygga om flygplanens motorer?
– Nej, vi kan tanka vanligt flygbränsle och biobränsle i samma tank och idag är vi certifierade att tanka upp till 50 procent biobränsle i våra plan.