Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Europa via Ostlänken

NORRKÖPING
Banverket utreder nu förutsättningarna för Europakorridoren, ny järnväg från Sverige till kontinenten.
I Europakorridoren ingår Ostlänken, ny järnväg från Järna till Linköping.
Banverket utreder även Ostlänken, enligt de politiska direktiv verket fått i infrastrukturpropositionen.

Norrköping2002-01-17 00:00
Europakorridoren baseras på utbyggnad av två banor: Europabanan från Stockholm till Hamburg och Götalandsbanan från Jönköping till Göteborg.
Ett bolag med kommuner i Sverige, Danmark och Tyskland arbetar för banans förverkligande. Norrköping och Linköping är två av medlemmarna.
- Banverkets utredning av Europakorridoren innebär att Ostlänken liksom andra delar där lobbying pågår sätts in i ett större sammanhang, säger Europakorridoren AB:s verkställande direktör Mikael Stamming.
- Banverket ska utreda effekt och samhällsekonomisk nytta av hela järnvägen. Resultatet ska vara klart i början av september.
Redan i nästa vecka ska Banverket ha in redovisningar från olika konsulter för att sedan kunna börja det egna arbetet.

<b>I planen</b>
Under hösten arbetar Banverket med att ta fram banhållningsplan för 2004-2015. Om Europakorridoren visar sig vara ett samhällsekonomiskt bärbart projekt placeras det in planen. Denna beräknas klar i slutet av året.
- Vi är övertygade att Europakorridoren håller, säger Stamming. Då kan den nya bansträckningen stå klar 2012 till 2015. Arbetet med de olika delarna berörs inte av Banverkets utredning om Europabanan. Men Banverket planerar en särskild utredning om bandelen Järna-Linköping.
Sammanslutningar, oftast i form av aktiebolag med kommuner som delägare, utreder bland annat Ostlänken, Göteborg-Landvetter-Borås och Värnamo-Jönköping.

<b>Utreder Ostlänkn</b>
- Ostlänken nämns i regeringens infrastrukturproposition, säger Banverkets informationschef Ola Nilsson. Banverket tyder detta som ett politiskt uppdrag att utreda Ostlänken Vid sidan av den stora utredningen om Europakorridoren har vi att särskilt titta på bland annat Ostlänken. Det blir oerhört mycket utredningsarbete i år om vårt framtida järnvägsnät.
- Banverket fick i infrastrukturpropositionen direktiv om att projektera citytunneln i Malmö, tunneln genom Hallandsåsen och spårutbyggnad i Stockholm. Verket skulle titta närmare på elektrifiering av kustbanan i Blekinge, Ostlänken och Haparandabanan.

<b>Förstudie</b>
En förstudie pågår av bandelen Järna-Linköping i Ostlänkens regi. Förstudien beräknas klar under året. I Ostlänken AB är landstingen i Södermanland och Östergötland, Linköpings, Norrköpings, Nyköpings, Oxelösunds och Trosa kommuner delägare. Ordförande i bolaget är Nyköpings kommunstyrelseordförande Göran Forsberg.

<span class=rub>Till Stockholm - på trekvart</span>
<span class=ing>NORRKÖPING
När Europakorridoren är klar tar resan från Stockholm till Norrköping 45 minuter.
Från Stockholm till Hamburg går det på 4 timmar och 25 minuter.
Mellan Norrköping och Linköping går det på 13 minuter.
Från Norrköping till Göteborg tar det en timme och 32 minuter.</span>

Banorna trafikeras av tre typer av tåg:
Persontåg med hastighet upp till 350 kilometer per timme. Höghastighetstågen stannar i Stockholm, Norrköping, Linköping, Jönköping, eventuellt Värnamo och Helsingborg. På Götalandsbanan mellan Jönköping och Göteborg stannar tågen i Borås.
Interregiotåg för långsammare persontrafik med stopp på fler stationer och med anslutning till snabbtågen.
Godståg för lättare gods som post och livsmedel med färdhastighet upp till 200 kilometer per timme.
I den utredning Banverket gör förutsätts att spårkapaciteten ökas i Stockholm, att citytunneln i Malmö och tunneln genom Hallandsåsen är byggda och att förbindelsen över Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland är utbyggd.
En ny tunnel för tågtrafik under Öresund mellan Helsingborg och Helsingör ingår i planerna för Europabanan.

<b>Europakorridoren</b>
Europakorridoren AB har 36 kommuner som medlemmar med Stockholm längst i norr och Stadt Lübeck längst i söder. Ordförande i bolaget är Göteborgs kommunstyrelseordförande Göran Johansson.
De planerade höghastighetsjärnvägarna följer enligt planerna i stort sett E 4 och mellan Jönköping och Göteborg riksväg 40.
I Europakorridoren ingår även södra stambanan, västkustbanan och alla nuvarande tvärförbindelser mellan dessa.
Europakorridorens bredd är det område som ligger inom 60 minuters resväg från järnvägarna. Det är ett område där 65 procent av Sveriges befolkning eller 5,5 miljoner människor bor.

<b>KTH-rapport</b>
Professor Bo-Lennart Nelldal i Järnvägsgruppen på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm har studerat förutsättningar för Europakorridoren. Han konstaterar i sin rapport att i Europa har tåget en marknadsandel på sex procent för persontransporter.
I Japan som konsekvent satsat på höghastighetståg är personmarknaden 30 procent. För godstransporter har i Europa marknadsandelen minskat från 31 till 15 procent under de senaste 25 åren.
I USA har godstågen 50 procent av marknaden, det har varit stabilt de senaste 25 åren.

<b>Sämre miljö</b>
Om inte vi och övriga Europa satsar på att bygga ut järnväg för höghastighetståg i stil med Europabanan kommer allt mer av godset att flyttas till lastbilstransporter och vi allt mer använda egen bil i stället för tåg, fastslår professor Nelldal. Mer biltrafik innebär sämre miljö, ökade köer på vägarna och minskad säkerhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om