Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett klipp för kassan

En mer strukturerad och tillgänglig försäkringskassa - det är vad som är tanken med de omorganiseringar som nu blir verklighet hos myndigheten. I går invigdes Norrköpings lokala försäkringscenter.

Det nya sättet att arbeta går ut på att förenkla för individen. "En stor mängd av dem som besöker oss gör det för att vi har skickat ut en krånglig enkät, sånt krångel måste bort" säger Petra Hallqvist, områdeschef på försäkringskassan.

Det nya sättet att arbeta går ut på att förenkla för individen. "En stor mängd av dem som besöker oss gör det för att vi har skickat ut en krånglig enkät, sånt krångel måste bort" säger Petra Hallqvist, områdeschef på försäkringskassan.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2008-04-24 03:00
Det lokala försäkringscentret hanterar ärenden där handläggaren behöver personlig kontakt som med sjukförmåner och förmåner för funktionshindrade. Resterande ärenden handläggs på 20 nationella försäkringscenter i landet. I Norrköping kommer handläggarna jobba utifrån de nya lokalerna som invigdes i går på Kristinagatan vid Nya torget. - Men lokalkontoret vid Norr tull är fortfarande själva mötesplatsen, tanken är att handläggarna ska vara mer mobila och göra fler besök hos arbetsgivare och läkare, säger Petra Hallqvist som är områdeschef för försäkringskassan. Historisk förändring
Den förändring som försäkringskassan nu genomgår innebär att 60 lokalförsäkringskontor öppnas runt om i Sverige, de nationella försäkringscentren finns på ett 20-tal ställen i Sverige. I Norrköping har vi sedan i går båda sorterna. - Det här är nog den största förändringen en myndighet genomgått i svensk historia, säger Petra Hallqvist. Till det nya försäkringscentret knyts lokalkontoren i Norrköping, Finspång, Söderköping och Valdemarsvik. Ett av syftena med omorganiseringen är att utveckla försäkringskassans självbetjäningstjänster på internet samt telefonkundtjänsten. - Förhoppningen är att kunna fatta många beslut redan i telefon, säger Petra Hallqvist. Fyra nya kontor
Hon berättar att försäkringskassan utökar med fyra nya telefonkundtjänstekontor i Sverige. Hon framhåller dock att för dem som gärna vill gå till lokalkontoret och ta en kölapp för att få möta en handläggare kommer den tjänsten att finnas kvar även framöver. Tre av målen som myndigheten nu strävar efter är att det ska vara lätt att få kontakt, att individen ska få veta tydligt när beslut och pengarna kommer samt att de med särskilda behov ska få kvalificerad hjälp. De nationella kontorens uppgift blir att se till att alla i Sverige behandlas lika oavsett var man bor. - Vi har varit dåliga på det och det ska vi se till att bli bra på, säger Per-Åke Wastesson som är platschef för det nationella försäkringscentret i Norrköping. Omstruktureringen för Försäkringskassan i Norrköping innebär inga nya arbetstillfällen och enligt Petra Hallqvist har det inte heller betytt att några fått sparken. - Det har istället varit en naturlig avgång med några som valt att gå tidigare, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om