Ett antal flygbolag befinner sig idag på konkursens brant. Cimber, ett lågprisbolag, var även för några år sedan på gränsen till konkurs. Den gången klarade man sig genom att i sista momangen få in pengar till börsintroduktionen.
Prognosen för året pekar mot över 200 miljoner kronor i förlust. Företaget har överlevt enbart genom att Igor Kolomoisky, enligt uppgift Ukrainas näst mäktigaste oligark, skjutit till pengar. När han nu täppte till kranen blev konkursen oundviklig.
Äger flera bolagSedan tidigare äger Kolomoisky ett stort flygbolag i hemlandet. Och han äger alltså också Skyways, flygbolaget som gjorde sig ökänt på Kungsängen och som år 2006 efterträddes där av Cimber - som sedan dess svarat för flighterna till Köpenhamn m m.
Och dessutom: Skyways vd på Kungsängentiden, Jan Palmér, är nu vd för den svenska delen av Cimber Sterling.
Flygtrafiksanalytikern Ole Kirchert Christensen säger till Danmarks största tidning Jyllands-Posten, att Skyways nu kan gå in och köpa de sunda delarna av Cimber Sterling "och därmed få genomfört en fusion mycket snabbare och lättare".
Fast det kan förstås också bli någon helt annan som tar över. Om linjen Köpenhamn-Norrköping blir kvar kan man idag inte veta. Kanske räcker det med Linköping Airport?
I konstant krisEnligt Jyllands-Posten har Cimber varit i kris i varje fall ända sedan man år 2008 tog över Sterlings konkursbo. Där stoppade Cimber i sig mer än man kunde svälja.,
För några veckor sedan, den 18 april, meddelades att 200 av Cimbers knappt 900 anställda skulle sparkas. Dagen efter gav en extra bolagsstämma grönt ljus till att utvidga aktiekapitalet med ca 240 miljoner svenska kronor.
Men varken det ena eller det andra hjälpte alltså.