Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett fall för Banverket

NORRKÖPING
Sedan tidigare har Busslink ansvaret för spårvagns- och busstrafiken i Norrköpings kommun. Nu utökar man detta även med tåg, och man har anställt fyra personer som ytterligare trafikledare. En verksamhetsgren som Busslink är först i Sverige med att ta över, när det gäller trafikledning för tåg.

Norrköping2002-11-16 00:00
- Vi har vår trafikledningscentral öppen nästan dygnet runt och sköter därifrån trafiken för både spårvagnarna, bussarna och nu även tågen på industrispåren, säger trafikledningsansvarige Toivo Keränen. Och de anställda har fått en extra utbildning inför tågövertagandet.
- Och jag kan nämna att vi är öppna för att ta över trafikledning av tåg även för andra kommuner i framtiden och ytterligare utöka vår trafikledningscentral.

<b>Bra förtroende</b>
- Det känns mycket bra att vi fått kommunens förtroende att sköta trafikledningen för alla tåg på kommunens industrispår i Norrköpings kommun och då handlar det om tåg till hamnen, Ingelsta och Händelö, förklarar järnvägs- och spårvägsinspektören Alexander Johansson.
- Vi har även hand om säkerheten och kommer att utreda alla eventuella olyckor som sker med tåg på de nämnda spåren, efter att Järnvägsinspektionen nu godkänt Busslink för detta.
-Hur mycket järnvägsspår handlar det om?
- Totalt är det nästan fyra mil tågräls och det handlar inte längre bara om SJ, numera med nya namnet Green Cargo, som kör dessa godståg, utan det är många olika tågföretag eller trafikutövare på de här spåren.
Paul Lundmark arbetar för Norrköpings kommun, som sköter om drift och underhåll av de nämnda järnvägsspåren.
- Det fungerar i princip som spårvagnsspåren och vi är mycket nöjda att Busslink nu tagit över trafikledning och säkerhetsansvaret för den här industrispåren som totalt mäter nästan fyra mil.
- Tidigare har det fungerat utan trafikledning, men efter en olycksincident har vi nu alltså organiserat om och låter Busslink sköta trafikledningen, dit alla tåg på den här spåren måste anmäla sig.
- Vi har till och med satt upp tavlor just där Norrköpings kommuns spår börjar, där det står att de måste anmäla sitt inträde till Busslinks trafikledningscentral.
Första olyckan. Här är den första tågolyckan som Busslink utredde, efter övertagandet som trafikledningscentral för kommunens industrispår. Här handlar det om en vagn med torv som rullat av spåret och ut på åkern.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om