Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett bra beslut för kommunen

Det blev precis som kommunen så hett förordat: nya godsspåret till kombiterminalen på Händelö ska anslutas dit via det befintliga Bravikenspåret.

Norrköping2007-02-01 06:00
Det handlar om godstågsförbindelsen, som från stambanan vid Åby ska leda fram till hamnens nya kombiterminal på Händelö. Idag går järnvägsgodset till hamnen via stora bangården, och så Händelöbron. Enbart växlingarna kostar stora pengar.
Den här aktuella järnvägen brukar kallas Kardonbanan, eftersom den kommer att nå Händelö via Kardonbron över Motala ström. Av hamnchefen Bengt-Erik Bengtsson har den betecknats som själva nyckeln, när det gäller tillväxten i Norrköping.

Med på noterna
Nu är alltså även en i sammanhanget så avgörande part som Banverket med på de här noterna. I förstudien, som gemensamt finansierats av Norrköpings kommun och Banverket, har man stannat för ett upprustat Bravikenspår plus då anslutning över Motala ström.
En ny järnvägsbro behövs då, liksom också ett nytt triangelspår söder om Åby och ett antal korsningar i skilda plan mellan vägar och järnvägar.
I ett pressutskick från Banverket påpekas, att i och med att det nu finns ett tydligt bästa alternativ kan planeringen framöver löpa snabbare.
Stadsplaneringsnämndens ordförande Eva Andersson är, som sig bör, klart nöjd med vad förstudien kommit fram till:
- Vi har jobbat mycket för det här beslutet. Det är väldigt positivt, både för hamnens fortsatta utveckling och för hela Norrköpingspaketet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om