Ett bra beslut för kommunen
Det blev precis som kommunen så hett förordat: nya godsspåret till kombiterminalen på Händelö ska anslutas dit via det befintliga Bravikenspåret.
Den här aktuella järnvägen brukar kallas Kardonbanan, eftersom den kommer att nå Händelö via Kardonbron över Motala ström. Av hamnchefen Bengt-Erik Bengtsson har den betecknats som själva nyckeln, när det gäller tillväxten i Norrköping.
Med på noterna
Nu är alltså även en i sammanhanget så avgörande part som Banverket med på de här noterna. I förstudien, som gemensamt finansierats av Norrköpings kommun och Banverket, har man stannat för ett upprustat Bravikenspår plus då anslutning över Motala ström.
En ny järnvägsbro behövs då, liksom också ett nytt triangelspår söder om Åby och ett antal korsningar i skilda plan mellan vägar och järnvägar.
I ett pressutskick från Banverket påpekas, att i och med att det nu finns ett tydligt bästa alternativ kan planeringen framöver löpa snabbare.
Stadsplaneringsnämndens ordförande Eva Andersson är, som sig bör, klart nöjd med vad förstudien kommit fram till:
- Vi har jobbat mycket för det här beslutet. Det är väldigt positivt, både för hamnens fortsatta utveckling och för hela Norrköpingspaketet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!