Ett bolag som har fint flyt på affärerna
NORRKÖPINGAlkoholen flödar och Systembolagets försäljningssiffror slår rekord.Totalt i Sverige har bolagets försäljning gått upp med 12,5 procent jämfört med i fjol och det är siffror som stämmer även i Norrköping:- Ja, det är nästan samma tendens här och under februari ökade vi försäljningen med 11 procent mot samma månad i fjol, berättar Bertil Hellström, 54, som är butikschef för Systemet i Hageby Centrum.
Full försäljningsfart har Systembolaget, som redovisar en rekordstor försäljningsuppgång senaste året. "Framför allt är det vin och öl som ökar mest", säger Bertil Hellström, chef för butiken i Hageby Centrum medan han fyller på med nya vinflaskor på hyllorna. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto: Fotograf saknas!
- Det finns flera tänkbara förklaringar. Bland annat att vi har börjat med lördagsöppet, även om den förändringen främst gör att fredagsförsäljningen slagits ut mer på två dagar, till gagn både för våra kunder och vår personal.
- Men man räknar med att lördagsöppet bidrar med cirka två procents ökad försäljning totalt av alkohol.
- Sedan har vi självbetjäningen i allt fler butiker, som gör att vi gör mer spontaninköp, när vi upptäcker något nytt intressant på en hylla.
<b>Ännu en ombyggnad</b>
- Här kan jag nämna att även vår butik på Drottninggatan ska byggas om till självbetjäning, troligen redan under det här året och därmed är tre av våra fyra butiker i Norrköping självbetjäning medan den vid Nya Torget är för lite för detta.
- En tredje orsak till ökad alkoholkonsumtion i Sverige, är säkerligen att vi fått mer pengar i plånboken, vilket gör att många kostar på sig lite mer lyx, både i matbutiken och exempelvis på Systembolaget.
- På senare år har ju även priset minskat lite på exempelvis vin och det kan också göra att vi köper lite mer.
<B>? Men Systembolaget har ju också som uppgift att hålla nere alkoholkonsumtionen till en viss nivå i landet?</B>
- Ja, och vi satsar ju inte heller någonting själva på reklam för våra produkter, utan har vi någonting i exempelvis vårt skyltfönster - som just nu en mängd olika sorters whiskyflaskor - handlar det om varuupplysning och ingen reklam kampanj.
- Faktum är ju också att det är öl och vin som ökar i försäljning medan spriten visar en aning sjunkande försäljningssiffror och det anser vi inom Systembolaget är en utveckling åt rätt håll.
<B>? Men då och då har ni rea på vissa viner och ölsorter?</B>
- Ja, men då är det leverantörerna som står bakom den rean. Det kan handla om att en leverantör fått ett för stort lager och då vi rea ut ett parti eller att det är en utgående sort som han vill bli av med.
- Så det är aldrig Systembolaget själva som rear, utan vi gör det åt våra leverantörer då och då.
- En lite speciell sak för våran butik är att vi ökat likörförsäljningen senaste tiden. Säkerligen för att fler restauranger börjat handla i alla butikerna och inte bara i den på Drottninggatan som förr.
- Det här innebär att vi har fått möjlighet att bredda vårt sortiment av likörer, till gagn för alla våra kunder.
<B>? Hur är utvecklingen för trelitersförpackningarna av vin?</B>
- Det är en mycket bra produkt, som blivit alltmer populär. Idag säljer vi en tredjedel av allt vin via dessa "bagin box", som de kallas och en stor fördel är ju kranen, som gör att vinet inte förstörs även om man dricker lite då och då under en flera veckor lång period.
Angående lördagsöppet och självbetjäning, säger Systembolagets VD Anitra Steen så här till DN:
- Tanken är att ge en förbättrad service, vilket ökar Systembolagets legitimitet. Vi hade 94 miljoner besök år 2001, tre miljoner fler än 2000. Det hade vi inte klarat utan självbetjäningsbutiker.
Alla är dock inte positiva till Systembolagets ökade försäljning via bland annat lördagsöppet och självbetjäning. IOGT-NTO:s vice ordföranden Sofia Modigh är kritisk till Systembolagets nya strategier och vill "skruva åt kranarna".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!